Starka spelföretag lyfter Sverige

Spelbranschen i Sverige har aldrig varit starkare än idag. Nu ska forskningsinstitutet Interactive Institute undersöka om branschen kan bli ett strategiskt svenskt styrkeområde globalt sett.

Starka strategiska innovationsområden är en ny skapelse finansierad av regeringen för att öka innovationsklimatet i Sverige och skapa fokus kring några särskilda branschområden med särskilt goda framtidsutsikter. Ett av de områden man vill titta närmare på är spelbranschen, och dess förutsättningar kommer nu att undersökas av Interactive Institute i projektet Agenda: GAME.

Den svenska spelbranschens framgångar beror mycket på några enskilda bolag som Mojang med sin enorma framgång med spelet Minecraft, King med Candy Crusch, Stardoll och Dice med Battlefield (även om Dice idag inte längre är svenskägt).

Omsättning skjuter fart

Men det finns också flera bolag bakom dessa fyra bjässar som ser möjlighet i spelområdet. Svenska spelutvecklares omsättning växer med 60 procent till 3,7 miljarder kronor under 2012. Tillväxten under åren 2010 – 2012 har varit 215 procent. Nyföretagandet är också stort med ett drygt trettiotal
nya aktiebolag under 2012 och de fem största kommunerna inom spelbranschen är Stockholm, Malmö, Göteborg, Skövde och Umeå (fakta enligt Spelutvecklarindex 2012).

Västerbotten i framkant

Bara i Västerbotten finns exempelvis Zordix med stora framgångar med
spel för plattformen Nintendo 3DS, Turborilla med spelet
Mad Skills Motocross
som blivit en internationell succé inte minst inom motocross-branschen,
Level Eight
som ett av Europas hetaste startup spelbolag enligt Develop 100, aktuell med kommande lansering av actionspelet Modern Command,
Coldwood Interactive, Dohi Sweden som precis släppt spelet
Book of Puzlo
och
North Kingdom
som bygger interaktiva spel och upplevelser för några av världens största varumärken som Google, Warner Brothers och Vodafone.

Interactive Institute

I Västerbotten finns också en av Interactive Institutes studior i Umeå, en studio som bland annat byggt
spelet Woodpilot
som styrs enbart med gester, utan handkontroller. För övrigt ett spel som byggts tillsammans med North Kingdom för Skellefteå flygplats.

Att samla alla de initiativ som finns spridda över hela landet blir nu en viktig uppgift för projektet Agenda: GAME. Syftet är att ta ett första steg till att positionera spel som ett eget forsknings- och innovationsområde med siktet ställt på framtiden.

Projektet drar igång i februari och ska definiera behov och strategier för utveckling av spel som ett innovationsområde.

Bakom Agenda: GAME står Interactive Institute Swedish ICT, Göteborgs Universitet, Chalmers Tekniska Högskola, Dataspelsbranschen, Rovio Sweden, Combitech, Saab AB, Gothia Science Park, The Game Incubator, Sweden Game Arena, Linköpings Universitet, Visualiseringscenter C, Högskolan i Skövde, Visual Arena Lindholmen och Business Region Göteborg.

Text och foto: Mikael Hansson