Startup del 4: Så säljer du bättre

Här är sju bra tips för att sälja din produkt eller tjänst. Det mesta arbetet sker innan du möter din kund.

Här fortsätter Infotech Umeå att berätta om startup-resan. Den här gången med sju tips om hur du säljer bättre.

En bra produkt säljer sig själv, eller hur var det nu? Här får du en överblick över hur du kan jobba med säljet, hela vägen från att hitta problemet till att bygga upp en struktur för säljarbetet som håller i längden. Notera att en stor del av sälj-jobbet för ett startup ligger innan det faktiska säljmötet.

Ta del av våra infografikbilder (se nedan) och häng med om du har en idé som kan bli till ett företag.

Har du en affärsidé eller ett startup? Vill du ha hjälp? Ansök till Startup-programmet som startar i höst. Sista ansökningsdag är 10 september 2017.

Så säljer du bättre
1. Lös problem som håller dina kunder vakna om natten
Lägg mycket mer energi på att hitta kundens behov och problem än på din lösning. Lär dig så mycket du kan om kunderna, så att du hittar problemet som håller dem vakna på natten. Då får du en produkt eller tjänst som är lätt(are) att sälja.

2. Utveckla lösningen i små steg
Vänta inte med att träffa kunder tills du har utvecklat färdigt. Utveckla i små steg, det viktigaste först. Stäm löpande av din lösning mot kunderna. Lär av processen, förbättra din initiala idé. Repetera.

3. Paketera ditt erbjudande
Håll koll på vad du säljer, hur din produkt eller tjänst är bättre än alternativen och vad kalaset kostar.

4. Kontakta många kunder
En välanvänd regel i startup-sammanhang är ”Get out of the building”. För att kunna sälja måste du ut från kontoret och träffa kunder, många kunder. En tumregel när du kommit igång med ditt säljarbete: kontakta tio kunder för att nå en avslutad affär.

5. Säljmötet: lyssna efter kundens behov
När du har kunden framför dig, lyssna mer än du pratar. Ta reda på vad kunden har för behov, problem och önskemål.

6. Säljmötet: pitcha en lösning som matchar behoven
När du vet vad kunden har för behov kan du anpassa ditt erbjudande, och presentera en lösning som matchar behoven. Ge ett pris och fråga: har vi en deal?

7. Håll löpande kontakt med kunderna
Ett effektivt säljarbete kräver struktur. Se till att hålla löpande kontakt med kunderna, så att du inte behöver börja om från början.


Infografik: Soja