Vi fokuserar på att förädla idéer och hjälpa entreprenörer att komma igång med sitt företag, säger Richard Larsson, ffärscoach inom startup-programmet hos Uminova Innovation.
Vi fokuserar på att förädla idéer och hjälpa entreprenörer att komma igång med sitt företag, säger Richard Larsson, ffärscoach inom startup-programmet hos Uminova Innovation.

Startupprogrammet som förädlar goda idéer

För att lyckas med ett startup måste du förstå de behov dina kunder har, säger Richard Larsson, ny affärscoach på Uminova Innovations Startupprogram.

– I startup-programmet tar vi din idé och kör in den i en vindtunnel för att se om den håller, säger Richard Larsson, affärscoach inom Startupprogrammet på Uminova Innovation.

– Det du framför allt får jobba med är att se om det finns ett behov av din produkt eller tjänst. Om du löser ett riktigt problem i vardagen för människor, företag eller organisationer så har du stora möjligheter att lyckas, gör du det inte måste du hitta på något annat, förklarar Richard Larsson, som inte är rädd för att ruska om startup-entreprenörer med kritiska frågor.

Populärt startup-program

Sedan i höstas ingår han i det team som jobbar med Uminova Innovations startup-program. Det är ett populärt program, två gånger om året är det intagning, varje gång är det upp till 15 idéer som får möjlighet att vara med. I höstas var det 45 idéer som granskades men alltså bara 15 som slutligen antogs. Nu är sista dagarna av vårens antagningsomgång.

För den som kommer med väntar tre månader av intensiv coachning och test av idén för att se om den håller för att leda till ett bolag.

Se vad kunden behöver

– Det vi gör i Startupprogrammet är att få deltagarna att verkligen vilja lära sig vad kunderna behöver. Det krävs mod för det, du måste fokusera och vara där ute. Du kan inte sitta hemma på kammaren och tro att du förstår vilka problemen är som ska lösas.

– Så vi fokuserar på idéförädlingen, antingen för att få idén att hålla hela vägen, eller komma fram till att det inte är en idé som håller.

– Det är så viktigt att vara konkret i det du gör. Att vara ute och testa, att förstå vilka problem som dina kunder vill ha en lösning på.

– Men det kräver mod. För det räcker inte med att ha en bra idé, det gäller också att få ut den, det är det som skiljer agnarna från vetet.

Söker guldkornen

Nu laddar Richard Larsson och de övriga affärscoacherna inför vårens omgång av startup-programmet som börjar 8 februari. Efter tre månader är det stor avslutning under en intensiv så kallad Demo Day i samband med arrangemanget Umeå Tech Arena. Då får deltagarna möjlighet att presentera och pitcha sina idéer inför en stor publik och en jury som utser omgångens vinnare. Upp till 50 000 kronor ligger i potten att dela på för de tre bästa idéerna.

På väg mot finalen kommer Richard Larsson och de andra coacherna att hjälpa deltagarna att mejsla fram guldkornen i det som kan bli till nya startup-bolag. Stor vikt läggs vid att hitta kunder. För det räcker inte med att ha en bra idé till en produkt eller tjänst, vill ingen betala för det så kommer bolaget aldrig att flyga.

– När jag själv var med och drev några startups i början på 2000-talet skulle jag ha behövt ett sådant här program. Mest troligt hade vi då aldrig startat för idén höll inte, konstaterar Richard Larsson, vis av egen erfarenhet.

Det här var på den tiden då det fanns närmast oändligt med pengar inom it-branschen. Richard Larsson berättar om en tid då det gödslades, som han utrycker det, med pengar. Att smälla upp stora dyra lokaler i Stockholms innerstad, bara några hundra meter från Slottet, gick mycket bra, trots att det inte fanns några betalande kunder.

– Det var en annan tidsanda, idag är det sundare. Nu blir du mer granskad, får du pengar så är det nyttiga pengar, säger Richard Larsson.

Tid för att betala tillbaka

Förutom sina erfarenheter från startup-världen har Richard Larsson även med sig en lång karriär inom större företag som Swedbank, WM-Data och Logica. Nu senast kommer han från en vd-post på Vitec Affärsområde Mäklare.

– Det innebar att jag reste i princip hela tiden, nu får jag jobba mer hemifrån Umeå. Och att jobba med startups är lite av payback. Jag får förmedla några av de lärdomar jag dragit, både från startup-världen och från hur större företag tänker.

– Den som kommer till Startupprogrammet får ett stöd och ett bollplank att resonera kring sin idé. Då kan jag och de andra finnas med för att ställa en del kritiska frågor om marknad, kunder och varför. Varför ska någon vilja ha det som du erbjuder? Där kan jag vara riktigt jobbig. Men också konstruktiv för att få din idé att lyfta och flyga.