MYoroface AB tog hem första pris i 2017 års omgång av Fiber Optic Valleys innovationstävling Boost Innovation. På bild Agneta Wallner och Ylvali Gerling. Nu får det hjälp av indisk student för att digitalisera produkten.
MYoroface AB tog hem första pris i 2017 års omgång av Fiber Optic Valleys innovationstävling Boost Innovation. På bild Agneta Wallner och Ylvali Gerling. Nu får det hjälp av indisk student för att digitalisera produkten.

Startup vinner digital hjälp från Indien

Startup-företaget MYoroface får smart lösning av indisk student för att digitalisera sin medicintekniska munhantel.

Studenten Sandeep Rao från Excel Public School i Indien utsågs igår av MYoroface som vinnare när det gäller bästa lösningsförslag i innovationstävlingen Boost Innovation 2017.

Lösningen handlar om hur MYoroface kan digitalisera sin medicintekniska munhantel IQoro. Sandeep vinner 25 000 kr för sin uppfinningsrikedom.

– Sandeep har presenterat ett enastående lösningsförslag på hur vi kan utveckla vår produkt, med allt från skisser till implementeringar av nya funktioner. Utan Boost Innovation tävlingen hade vi aldrig fått ta del av det här förslaget. Lösningen innebär stora möjligheter för framtiden och vi ser med spänning fram emot arbetet med utvecklingen av IQoro, Ylvali Gerling, vd MYoroface, som under sin tillväxt även fått affärsstöd av Uminova Innovation.

Tävlingen nådde närmare två miljoner studenter och forskare

Fiber Optic Valley har genom Boost Innovation hjälpt MYoroface att sprida sin utmaning till människor runt om i världen. Närmare två miljoner studenter, entreprenörer och forskare nåddes av tävlingsinformationen och 40 000 st besökte tävlingssidan, vilket är en 100 procentuell ökning från tidigare år då tävlingen genomförts.

– Vi har återigen skapat ett unikt tillfälle för innovation och matchmaking som gynnar våra medlemsföretag. Och det är precis vad vårt uppdrag handlar om, att koppla ihop forskningen med marknadens behov, Anna Gustavsson, senior projektledare, Fiber Optic Valley.