(f.v) Henrik Domellöf, VD på Trients AB, Tobias Jonsson, VD Didudo och Simon Lindgren, VD på Nonpi Medical, siktar på USA.

Startupexpert i New York: våga snacka stort!

Hapday Group ska under fyra veckor öka Trients, Diduco och Nonpi Medicals chanser att sälja på den amerikanska marknaden.

Uminova Innovations och EEN Västerbottens samarbete med startupexperterna på Hapday Group i New York fortsätter. En ny bootcamp där deltagarna får göra allt från att gräva i praktiska frågor till amerikansk säljkultur är igång. Under denna bootcamp deltar Diduco, Nonpi Medical och Trients. 

Alumnen Diduco har redan etablerat försäljning i USA, men behöver hjälp med att bygga säljprocessen för att nå fler kunder. Diduco säljer kunskapsintensiva tjänster och produkter som förbättrar kemiska analyser.

Vad är dina takeaways så långt i Bootcampen? 

– Att det verkligen bara är att sätta igång! USA är en av världens största marknader, och trots att vi har stora konkurrenter finns det också stora behov. Det är en marknad att lära sig mycket av, säger Tobias Jonsson, grundare av Didudo.

Diducos mål under bootcampen är att bygga en fungerande säljprocess som går enkelt att flytta över till en framtida säljare i bolaget.

– Upplägget är hands on. Vi blir ständigt tvingade att sätta mål. Vi lovar saker – och då måste vi också hålla dem, säger Tobias.

Hapday Group består av Phil Delvecchio och Rob Napoli som tillsammans har mångårig expertis inom startupvärlden, både i USA och andra marknader. 

 – Vanliga utmaningar för bolag utanför USA är att underskatta implementeringen av den amerikanska säljkulturen. Konkurrensen är stenhård och du måste göra dig synlig i bruset. Det är speciellt ovanligt för svenskar att våga prata stort om sina egna varumärken och bolag, men det är ett MÅSTE för att stå ut och lyckas sälja, menar Rob Napoli. 

– Jag är extremt imponerad av communityt av entreprenörer i norra Sverige. Bolagen och grundarna är inte bara extremt smarta, utan den uthållighet och motivation till att växa är det som stått ut för mig, fortsätter Rob.

Vill du också få en fot in på den amerikanska marknaden? Välkommen att kontakta Peter Bäckström, affärsutvecklare på EEN Västerbotten, för att undersöka dina möjligheter till att växa internationellt. 

Robs tips för att slå i USA: 
  1. Definiera din starkaste nisch. Den amerikanska marknad är så stor att det är lockande att följa alla andra, vilket du INTE ska göra.
  2. Just do it! Vi är alla rädda för att ta kontakt eller höra av oss för mycket. I denna marknad krävs den 12 till 16 tuchpoint (exempelvis via LinkedIn, mail, telefon, sociala medier etc) för att bygga en meningsfull konversation. Bara för att personen inte svarar den första gången betyder det inte att personen inte är intresserad. Ligg i!
  3. Bygg ditt varumärke digitalt. Många i Europa är dåliga på att använda Linkedin, men det är en viktig kanal som du måste använda. Skapa ditt varumärke genom att prata om vad du arbetar med och varför. Var tydlig med vad just nu är expert på. Engagera dig i andra konversationer trots att ni inte träffas innan, och börja connecta med det community du vill attrahera.