Tim Benzie
Tim Benzie, affärscoach från England, ser stora möjligheter för svenska startups som vill etablera sig globalt. Nyligen deltog han i Umeå Tech Arena.

Startups bör sikta globalt, menar internationell affärscoach

Svenska startups har stora möjligheter att lyckas globalt. Det menar affärscoachen Tim Benzie från England, imponerad av det stöd som finns i Umeå för startups.

Tim Benzie är rådgivare för EEN, Enterprise Europe Network, och affärscoach med bas i Storbritannien. Nyligen deltog han vid Umeå Tech Arena och intervjuades då av Luke Insoll från EEN i Sverige. Här delar Tim Benzie med sig av sina tankar om startupscenen, innovation i Umeå och vad Sverige kan erbjuda världen när allt fler svenska företag går globalt.

Du var med i panelen på Umeå Tech Arena 2017, med temat Going Global. Vad tyckte du om evenemanget?
– Jag tyckte det var fantastiskt! Jag deltog också i demodagen och fick se några nya startups. Det fanns några riktigt lovande idéer, säger Tim Benzie.

– Jag är verkligen imponerad av hur mycket stöd det finns i Umeå för företag i alla olika utvecklingsstadier. Om jag varit med under kvällen som företagare med intresse att växa globalt skulle jag säkert ha kommit med många starka råd, fortsätter Tim Benzie.

– Det var också intressant att en av talarna sa att svenska företag borde vara förebild för andra i världen. Svenska företag är mycket respekterade när det gäller hållbarhet och jämlikhet. De två huvudtalarna var också kvinnor, i en värld där det inte finns tillräckligt med kvinnliga företagsledare är det något att vara stolt över.

Från de startups som du såg på Demodagen och Umeå Tech Arena, fanns det några som verkligen fångade ögat?
– Jag tyckte att två företag på kvällen, Shimmercat och Photon Sports, var speciellt intressanta. Ett annat coolt företag som var med var Musikmedel. De har utvecklat en serie lektionsplaner för musiklärare, och jag tycker att grundaren Per Fransson har identifierat ett verkligt gap på marknaden. Jag träffade honom och vi pratade om hur man skulle förfina sitt unika erbjudande. Det han gör är underbart.

Detta är ditt första besök i Umeå. Förutom Umeå Tech Arena, vilket intryck har du av staden?
– Alla caféer och mötesplatser verkar så bra. Uminova Innovation verkar också vara ett riktigt bra ställe att arbeta på med fantastisk utsikt över skogen. Det är en vacker plats, perfekt för kreativa människor med stora idéer.

Vilka möjligheter ser du för samarbete mellan Sverige och Storbritannien?
– Det händer redan mycket, vilket är bra. Våra huvudsakliga mätvärden är partnerskapsavtal, och under de senaste fyra åren har vi arrangerat totalt 129 mellan Storbritannien och Sverige, i affärer (76), teknik (20) och forskning (33).

Vilka råd skulle du ge till svenska startups som försöker lyckas i Storbritannien?
– Prata med din lokala EEN-partner. Varje företag har sin unika fråga, och en lokal EEN-kontakt kan ofta vara till stor hjälp. Utöver det, lära känna kulturen. Inte bara företagskulturen utan även marknaden och kunderna, säger Tim Benzie.

Från Umeå till Storbritannien: Content Central går globalt
Ett exempel på en Umeåbaserad startup som etablerar sig i Storbritannien är Content Central, en digital marknadsplats för frilansjournalistik. Företaget grundades 2014 av Joachim Ljungquist och med stöd från Uminova Innovation. Content Central vill nu bryta sig in på den brittiska marknaden och deltog nyligen i Professional Publishers Association Festival 2017 i London. Uminova Innovation-affärscoach Peter Bäckström följde företaget på deras resa.

Content Central träffade Tim Benzie för flera år sedan i företagets utvecklingsfas och är nu inriktad på att ta itu med den brittiska mediemarknadschefen, med fortsatt stöd från både Uminova Innovation och Enterprise Europe Network.


Text av: Mikael Hansson

Publicerad: 22 juni, 2017



Dela artikel:

Text av:

Publicerad:

Facebook

Mikael Hansson

22 juni, 2017