Studenter gör Youtube-film
Sticky Hand Man är på väg att något av en humorsuccé på Youtube i Sverige. Bakom filmen återfinns umeåstudenterna fr.v Matilda Höglund, Cajsa-Tora Hermansson, Linus Langels, Niklas Lundberg och Sara Nygren.

Sticky Hand succé på YouTube

Över 7 000 visningar på Youtube på en vecka för filmen Sticky Hand Man. Studenterna på Digital Medieproduktion visar hur man fångar uppmärksamhet på YouTube.

– Vi gjorde en film utifrån vad vi tror att folk vill se, inte vad vi själva vill se, säger Matilda Höglund, student på
Digital Medieproduktion
vid Institutionen för informatik på Umeå universitet, som pitchade idén med de andra i gruppen om att göra något med den gröna klibbiga slimehanden. 

– Målgruppen med filmen skulle vara alla och jag tror att många som var unga på slutet av 80-talet minns den gröna slimehanden.  Den var billig och alla lekte med den. När vi kollade på Youtube upptäckte vi att det inte var någon uttjatad genre, det gör filmen lite unik, fortsätter hon.  De andra i gruppen hakade genast på hennes idé.

Viral spridning

– Vi kom på över 200 filmidéer vad slimehanden skulle kunna göra, då förstod vi att det kunde bli en humorsuccé eftersom vi själva hade så roligt, säger Niklas Lundberg som även spelar huvudrollen i filmen.

Uppdraget med att göra en film som lockar många tittare på Youtube är ett studiemoment på deras utbildning på Digital Medieproduktion för att lära sig mer om hur en film kan sprida sig i ett socialt forum.

 

Sticky Hand Man gjord av studenter på Digital Medieproduktion på Umeå universitet har på bara en vecka lyckats få över 7 000 visningar på Youtube.

 

Sticka ut i bruset

Sticky Hand Man
är en två minuter lång film med snabba klipp om en man och hans gröna slimehand. Bara på en vecka ute på Youtube har filmen fått över 7 000 visningar och ska ha toppat komedilistan i Sverige. När Youtube lanserades för fem år sedan så var det ganska lätt att få viral spridning med humorklipp, i dag är det inte alls lika självklart att sticka ut i bruset.

Omkring 20 timmar video laddas nämligen upp per minut från hela världen och det finns redan över miljontals filmer uppladdade. Majoriteten av Youtubes tittare som delar klipp med varandra är mellan 18 och 34 år, alltså många som själva har barndomsminnen av den lite läskigt klibbiga gröna slimehanden, så filmen har potential att nå långt.

Spred filmen via sociala medier

För att nå ut med filmen så spred studenterna den via Facebook och andra sociala forum.

– De första 1500 tittarna har vi fått på det sättet, men sedan har filmen blivit ”självlevande” och spridit sig vidare via andra forum och bloggare till USA, Finland och Belgien, säger Niklas Lundberg.

Studenterna hoppas att filmen ska locka andra att göra så kallade videosvar som svar till deras film.

En uppföljning diskuteras redan av killarna i gruppen.

– Ja, vi är sugna på att göra en Sticky Hand Man goes to grocery store, men det blir nog aktuellt först när vi har över 10 000 visningar, säger Niklas Lundberg.

Text och foto: Ingela Hjulfors Berg


Text av: Mikael Hansson

Publicerad: 19 februari, 2010



Dela artikel:

Text av:

Publicerad:

Facebook

Mikael Hansson

19 februari, 2010