Med en film som blandar humor och allvar visar Umeå sin styrka inom innovationer inför finalen till att bli Europas innovationshuvudstad.
Med en film som blandar humor och allvar visar Umeå sin styrka inom innovationer inför finalen till att bli Europas innovationshuvudstad.

Filmen som ska bidra till Umeås vinst

Här är filmen som är en del i att Umeå kan bli Europas huvudstad för innovation. Pondus Kommunikation och Red Carpet Media ligger bakom.

Som vi kunnat berätta tidigare har Umeå utsetts till en av tolv städer som kan bli Europas huvudstad för innovationer. Onsdag 10 oktober får Umeå tillfälle att presentera sig mer utförligt inför en jury i Bryssel. Den 15 oktober får man veta om man går vidare till den slutgiltiga finalen och den 6 november avslöjar juryn vinnarna i samband med Web Summit i Lissabon..

Med sig har Umeå bland annat en nyproducerad film av Pondus Kommunikation och produktionsbolaget Red Carpet Media, ett bolag som fått stöd i affärsutveckling av Uminova Innovation. Att startup-världen i Umeå är en viktig del av stadens tillväxt och starkt bidrar till dess innovationer märks tydligt i filmen genom bland annat Maria Olofsson, projektledare på Uminova Innovation, Marlene Johansson, vd för eXpression Umeå, och Ambra Trotto, ansvarig för Rise Interactive i Umeå.

– Vi tror på mångfald och jämställdhet för att hitta nya innovativa perspektiv, säger Maria Olofsson i filmen.

– Vi tror på nyfikenhet och att vara en smältdegel mellan människor och idéer, säger Marlene Johansson.

– Vi tror på att göra saker tillsammans, säger Ambra Trotto.

Se Umeås film inför finalen av European Capital of Innovation (iCapital) Award.