Studenter vässar företagets affärer

Nystartade företaget Delbar.se vill göra det enklare för människor att hyra och låna saker av varandra istället för att köpa nytt. Nu har studenter vid Umeå universitet hjälpt företaget att göra tjänsten ännu bättre.

Under våren har hela årskurs 3 på
Civilingenjörsprogrammet för interaktion och design, ID-programmet, arbetat i projekt med riktiga beställare.

– Det här är lite av höjdpunkten på året för ID, studenterna på tredje året har jobbat nära ett företag under hela terminen och presterat fantastiska saker, berättar programansvarige Thomas Mejtoft.

– I år har vi jobbat med Google Glass och forskaren Eva-Mårell Olsson, samt med företagen Dohi, Codemill, Delbar.se, SweCon Solutions och Zordix.

Utvecklat affärsmöjligheter

Studenterna Petra Andersson, Joakim Ljungren, Klara Sporrong, Freja Wieslander och Jakob Åberg har jobbat tillsammans med
Delbar.se
för att utveckla sajtens affärsmöjligheter till att få fler av besökarna att också bli kunder.

Delbar.se har startat en tjänst som gör det lättare för folk att hyra och låna saker av varandra. Bilpooler, Blocket, Airbnb och eBay har banat vägen för detta nya konsumentbeteende. Med Delbar.se kommer nu en marknadsplats som gör det lättare att hitta saker som människor kan tänka sig hyra och låna ut samtidigt som ägarna själva kan tjäna en slant. 

Användartester

– Vi har studerat vad det är som lockar folk, vad man går igång på och vad är det som gör att man signar upp, berättar Joakim Ljungren.

– Vi har gjort användartester för att se vad som är värdet med Delbar.se. Första testet var det 113 personer, det andra testet som var mer kvalitativt hade vi 36 personer, säger Jakob Åberg.

Niklas Jansson som under dagen följt de olika gruppernas presentationer är mycket nöjd med vad han har fått se.

– Jag tycker det här är en kundfokuserad och användarfokuserad utbildning.

– De (studenterna) har varit fokuserade på vad användarna vill ha, det är styrkan med den här utbildningen. Den är den bästa inom interaktionsdesign som jag har hört talas om i Sverige, slår han fast.

Lärorikt projekt

Också för studenterna har det varit lärorikt att följa Delbar.se nära.

– Vi har lärt oss oerhört mycket om hur de jobbar på Delbar.se och hur ett startup-företag arbetar.

– Det vi lärt oss nu är att vi fått ett affärsperspektiv, vi har lärt oss att hitta en affärsvinkel, säger Petra Andersson.

– Vi har arbetat som ett konsultteam, säger Jakob Åberg.

– Studenterna lär sig att digitalisera traditionella företags affärsmodeller, men också att hjälpa nya digitala företag som Delbar.se att utveckla unika nya koncept med kunderna i centrum, säger Niklas Jansson.
– Deras arbete är nu en integrerad del i den nya produkten, fortsätter Niklas Jansson.

Investeringar

Delbar.se har tidigare fått en hel del uppmärksamhet, bland annat så har företaget uttagits till den internationella satsningen Born Global. Dessutom har Almi Invest tidigare i år beslutat att investera i företaget.

– Det här är en affärsidé som ligger helt rätt i tiden. Det finns ett behov av att hitta smarta lösningar som denna. Delbar.se kan bli en resurseffektiv och ett mer miljövänligt alternativ till den slit- och släng kultur som vi hittills vant oss vid, har Lena Fridlund Forsgren, Investment Manager på Almi Invest, sagt i ett pressmeddelande i samband med investeringen.

Med studenternas arbete har nu Delbar.se fått ytterligare en pusselbit för att hitta rätt till sin målgrupp.

Text och foto: Mikael Hansson