Cartesia Google
Cartesia i Lycksele blir partner till Google för geografisk data, berättar Anders Haraldsson, marknadschef för Cartesia. I bilden ovan en illustration från en film som Google gjort om sina karttjänster.

Studentkontakt viktigt för växande it-företag

Med satsningen Acino Academy vill it-företaget Acino bygga relationer med studenter redan under deras utbildning. En nödvändighet eftersom företaget har som mål att växa från dagens 30 anställda till 50 inom tre år.

Examensarbeten, sommarjobb, Acino Academy Ambassadörer – när
it-konsultföretaget Acino
växlar upp sin verksamhet Acino Academy för att knyta kontakt med studenter vid Umeå universitets datautbildningar satsar man på flera olika verksamheter.

Jenny Österlund är sedan i somras anställd på Acino för att driva satsningen Acino Academy med uttalat syfte att i förlängningen kunna erbjuda studenter anställning inom företaget. Satsningen har funnits i mer än två år och redan har flera större projekt genomförts.

16 studenter fick sommarjobb

Förra året fick exempelvis hela 16 studenter sommarjobb på företaget trots att det inte har mer än omkring 30 anställda. Men det var en lyckad satsning, menar Jenny, och berättar att man i år valde att pröva ta emot fem exjobbare.

– Det var också en lyckad satsning. Av de fem har fyra fått fortsatt anställning hos oss, berättar Jenny Österlund.

Acino sommarjobb

It-bolaget Acino tog emot 16 sommarjobbande studenter 2012 vilket gav flera värdefulla kontakter, menar Jenny Österlund. Med på bilden var, bakre raden: Isak Eriksson, David Eriksson, Robin Hedin, Mattias landin, Max Marklund, Elin Sjöström och Malte Levén. Främre raden: Lisa Ring, Fredrik Loch, Sebastian Gröhn, Patrik Saellström, Robin Rönnberg och Anders Häggström.

Ambassadörer bland studenterna

En kommande satsning inom Acino Academy är en kampanj för att värva ambassadörer bland studenter som läser datavetenskap och interaktion och design. De ska vara en naturlig brygga in till utbildningarna och som belöning får ambassadörerna vara med på after work, kickoff och andra event tillsammans med Acinos medarbetare och förtur på Acinos aktiviteter när det är begränsat antal deltagare.

Själv var Jenny Österlund nyligen med när Umeå universitet i veckan bjöd in till en karriärdag då ett tjugotal företag fick möta över 200 studenter som läser datavetenskap och interaktion och design.  För Jenny gav samtalen med studenterna många bra tips på aktiviteter som skulle kunna rymmas inom Acino Academy. Hackathon, mingelkvällar, föreläsningar och spelkvällar var några av idéerna som hon snappade upp.

Hittar examensarbeten

För Acino kommer examensarbeten också fortsättningsvis att vara en viktig del av kontakten med studenterna. Därför vill man också lägga stor vikt på att dessa uppgifter ska vara relevanta och ha en akademisk höjd. En stor del av sin tid lägger därför Jenny Österlund just nu på att att besöka företag runt om i Umeå för att hitta examensarbeten som de tillsammans ska kunna erbjuda studenterna.

– Vi vill hitta rätt student till rätt uppdrag och koppla ihop studenter och företag på ett bra sätt, förklarar Jenny Österlund.

Locka fler till Umeå

– Den här satsningen gör vi inte bara för att vi själva vill växa. Vi tror på Umeå och med ett universitet som är företagsnära hoppas vi att fler studenter kan söka sig hit, förklarar Jenny Österlund, som själv är en hemvändare som växte upp i Umeå och efter några år utomlands och på andra orter nu finns tillbaka i sin hemstad.

– Jag tror att nivån på utbildningarna höjs när fler från arbetslivet och företag medverkar. Om studenterna tidigt kan få förståelse för hur det är att arbeta med kunder blir de mer trygga och bekväma i sin roll som utvecklare och yrkespersoner, säger Jenny Österlund som ser framför sig en tid av många kontakter med studenter vid Umeå universitet.

Text och foto: Mikael Hansson