Ingvar Näslund
Ingvar Näslund, ansvarig utgivare för Västerbottens Kuriren, gläder sig över de höga siffrorna för sajten vk.se.

Succé för nyheter på nätet men papperstidningarna rasar

Över en miljon besök på vk.se under en vecka. Nya rekord för digitala Västerbottens Kuriren samtidigt som papperstidningen tappar mark.

Från papper till nya digitala kanaler. Under de senaste åren har utvecklingen varit tydlig. Landsortstidningarna rasar i upplaga samtidigt som deras närvaro på internet ökar kraftigt.

Västerbottens Kurirens satsning på internet har under de senaste åren fått stor uppmärksamhet och besökarna har strömmat till i allt mer ökande grad. Inledningen av 2011 går knappast att klaga på när man i vecka 2 nådde över drömgränsen en miljon med 1 002 310 besökare på vk.se. Det innebär att antalet besök på vk.se ökat med 24 procent jämfört med samma vecka förra året.

– Det är en helt enastående siffra som vi för några år sedan såg som en drömgräns. Jag tror att 1,5 miljoner besök på en vecka in är orimligt i framtiden, säger Ingvar Näslund, ansvarig utgivare, i en
intervju i Västerbottens Kuriren
(110118).

 

Att läsa nyheterna vid frukostbordet med en surfplatta eller en dator kommer att bli allt mer vanligt, vilket innebär att frukostbordet öppnas, som på filmen ovan där Västerbottens Kuriren blir läst på en surfplatta. Med ens blir det möjligt att inte bara läsa nyheterna utan också uppdatera sin status på Facebook, skriva ett nytt blogginlägg eller svara på ett mail.

 

Den stora framgången med närvaron på internet är ett resultat av att man under flera år inom VK prövat sig fram med olika former av digital produktion och det har också lett till att Ingvar Näslund två år i rad nominerats till Stora journalistpriset för att han ”genom attraktiva lokala sajter och bloggar ger lokaljournalistiken nytt liv, från hårda nyheter i Åsele till vimmel i Vilhelmina” (motivering 2008). Men tidningsarbete är ett lagarbete så när nu de nya siffrorna för vk.se är klara
hyllar Ingvar Näslund
en "ambitiös och hängiven redaktion".

Raset för papperstidningarna

Men den fortsatta satsningen på nätet ska samtidigt ses i ljuset av raset för papperstidningarna. Flera av norrlandstidningarna har tappat en fjärdedel av sin upplaga på tio år. Så här ser siffrorna ut för upplageutveckling 2000 – 2009 (enligt TS webbtjänst):

Norrbottens Kuriren – 25 %
Västerbottens Folkblad – 25 %
Tidningen Ångermanland – 25 %
Sundsvalls tidning söndag – 24 %
Sundsvalls tidning vardag – 20 %
Örnsköldsvidks Allehanda – 16 %
Västerbottens-Kuriren – 16 %
Norrländska Socialdemokraten – 15 %
Piteå-Tidningen – 9 %
Östersunds Posten – 5 %

Tydlig trend

Trenden är tydlig. Papperstidningarna rasar samtidigt som förmedlingen av nyheter, information och samhällsdebatt allt mer går över till nya digitala kanaler. Den omvandlingen kommer uppenbarligen Västerbottens Kuriren att vilja vara en del av och planerna på nya kanaler och ny teknik fortsätter inom VK.

Ingvar Näslund
slår fast detta i sin blogg
där han skriver om hur man redan har planer att gå vidare från internet på dator till mobila uppkopplingar: ”Det vi vet är att den uppväxande generationen mer och mer lämnar datorn till förmån för mobilen. Den är också ett perfekt komplement till tidningen. För VK innebär det att vi ska öka satsningarna på information till mobilen. Redan idag är vår app till iPhone nedladdad i tusentals mobiler och fler nyheter är på gång.”

Text och foto: Mikael Hansson


Text av: Mikael Hansson

Publicerad: 18 januari, 2011



Dela artikel:

Text av:

Publicerad:

Facebook

Mikael Hansson

18 januari, 2011