Umeå i 3D
Jenny Granlund, en av handledarna i projektet, tillsammans med Josefin Lindgren, till vänster, som är en av de 30 ungdomar som sommarjobbar med 3D-modeller av Umeås byggnader.

Ny mental bild: ”Tänk globalt från dag ett!”

Tänk globalt från dag ett. Världen är er marknad. Det var ett av budskapen till entreprenörer när startup-företagens villkor diskuterades på Internetdagarna i Stockholm 2013.

Spotify, Mojang och Soundcloud är tre exempel på svenska teknikbolag som nått enorma internationella framgångar. Fler väntar runt hörnet.
Nuiteq
från Skellefteå skriver lovande avtal om multitouch-teknik med datortillverkare Lenovo och Intel.
Algoryx
från Umeå visar unik simuleringsteknik som ett av 20 svenska heta teknikbolag på världsturné med Svenska Institutet.
Tobii
från Stockholm skapar rubriker kring teknik för ögonstyrning av datorer.

Och bakom dessa tre exempel en lång räcka av andra unga företag som ser världen som sin marknad och det globala som en naturlig del i affärsmodellen.

Tänk globalt

Under
Internetdagarna
i Stockholm lyftes möjligheten fram under en session ledd av moderator Annika Lidne för dessa och andra startup-företag att växa till internationella framgångar.

– Ni måste tänka globalt från dag ett, tänk dot com. Tänk inte på att bygga en svensk app eller en svensk hemsida, lansera appen på engelska redan från början och förstå att marknaden är global, säger Hjalmar Winbladh.

Han om någon bör veta. Winbladh är en av Sveriges tyngsta internetentreprenörer som framgångsrikt har grundat och drivit ett antal bolag. SendIT, Rebtel och Wrapp är tre av bolagen som han fört vidare ut på en global marknad och som framgångsrik entreprenör och investerare var han nu en av huvudinspiratörerna på Internetdagarnas session om startup-företagens situation.

Större marknad

Nu vill han inspirera entreprenörerna som samlats på Internetdagarna 2013 att satsa internationellt. Den som tänker globalt får en marknad som är så mycket större, menar Winbladh.

Martin Källström, grundare av Narrative och Twingly, fanns också med som en av föreläsarna. Även Källström betonade vikten av att satsa internationellt.

– Vi sa att vi skulle vara born global när vi startade Twingly. Med Narrative sa vi samma sak. Men den stora skillnaden är att nu tänker vi att USA är vår hemmamarknad. Med Twingly var Sverige fortfarande vår hemmamarknad, säger Martin Källström.

Tro och passion

 Den förändringen av den mentala bilden ger helt nya förutsättningar för Narrative, menar Martin Källström.

Just den mentala bilden var något som både Hjalmar Winbladh och Martin Källström betonade.

– Det är oerhört viktigt att tro på det man gör. Man kan ha en bra idé, men om inte ens egen passion och tro finns där kommer man inte att ta sig igenom de problem man stöter på, hävdar Martin Källström.

– Man måste våga ta väldigt många, många nej, understryker Hjalmar Winbladh, och han rekommenderar entreprenörer att börja med att träna på att presentera sin idé för andra som man inte vill ha pengar från innan man söker upp de främsta som man verkligen vill prata med.

Lär av misstagen

På vägen kommer det alltid att uppstå motgångar och alla gör sina misstag, förklarade båda två. Men det ingår i förutsättningarna och kan vara en källa till att lyckas bättre nästa gång.

– Att göra fel är inget att vara stolt över, men däremot lärdomarna från felen, säger Hjalmar Winbladh, och fortsätter med att konstatera att det är okej att göra fel så länge som man har bra hastighet.

Men Sverige, då? Hur ligger vi till i ett internationellt perspektiv? Mycket bra, menar både Hjalmar Winbladh och Martin Källström.

– Sverige är det bästa landet i världen att starta bolag i. Det finns inga hinder, säger Martin Källström.

Han betonar att det finns bra skyddsnät i Sverige och stora möjligheter att få så kallade ”mjuka pengar” vilket innebär att man inte behöver lämna ifrån någon del av ägarskapet i bolaget.

Hjalmar Winblad håller med och tillfogar att Sverige har skapat en fantastisk mängd sav internationella framgångar inom företagsvärlden.

– Vi är världsledande, slår han fast.

Så förutsättningarna är uppenbarligen goda att svenska företag som Nuiteq, Algoryx, Tobii och andra i framtiden kommer att kunna göra avtryck på en global marknad.

Text och foto: Mikael Hansson