Vinnare av Demo Day blev Joakim Blomqvist, längst till vänster, med bolaget Ther-Appy. Johan Ekenstedt från Arboreal, längst till höger, vann andra pris. Maria Jaremalm och Jeanette Kjellberg från SolarScaling vann tredje pris. Tvåa från höger står Victor Ericson, Nordea, sponsor av Demo Day-priset.
Vinnare av Demo Day blev Joakim Blomqvist, längst till vänster, med bolaget Ther-Appy. Johan Ekenstedt från Arboreal, längst till höger, vann andra pris. Maria Jaremalm och Jeanette Kjellberg från SolarScaling vann tredje pris. Tvåa från höger står Victor Ericson, Nordea, sponsor av Demo Day-priset.

Ther-Appy bästa pitchen på Demo Day

Pitchtävlingen Demo Day blev ett öppet fält. Riktigt många deltagare såg ut att kunna hamna på pallen, men Ther-Appy knep förstaplatsen.

Hett både ute och inne, och nerver, nerver, nerver. Deltagarna i Startupprogrammet var påtagligt nervösa minuterna innan pitchtävlingen Demo Day skulle starta. Vissa repeterade in i det sista. Ett hundratal personer hade samlats på Allstar för att lyssna när de på bara två minuter skulle övertyga juryn med sin affärsidé. I prispotten totalt 50 000 kronor i stipendier från Nordea.

Johan Ekenstedt från Arboreal hade inkorporerat rekvisita i sin pitch om hans mobila teknik för effektivare trädmätning. En väst med diverse, minst sagt, analoga redskap som används vid trädmätning idag blev en pedagogisk kontrast till hans smarta innovation som ryms i mobiltelefonen. Men skulle det lyckade greppet räcka för att kamma hem förstapriset?

– Jag har ju tänkt att Demo Day, ja det ska jag bara vinna, men så här efter allas pitchar känner jag mig plötsligt inte så säker. Nu känner jag mer att jag skulle vilja jobba med de andras idéer också, skrattade han.

Imponerad av hög nivå

Efter pitcharna surrade många i publiken om den höga nivån, både på affärsidéer och presentationer. Affärsutvecklaren Hillevi Lindelöf var också imponerad.

– En lyckad pitch handlar om mer än Demo Day så klart. Tänk dig att du råkar få några ögonblick tillsammans med en superintressant investerare i en hiss. Du har bara den tid det tar för hissen att nå den där våningen för att sälja in din idé och fånga intresse. Deltagarna har här idag visat att de kan lyckas med det även under press, säger hon.

Löser problem

Efter pitcharna fick juryn möjlighet att mingla med deltagarna för att lära känna dem och deras affärsidé lite bättre. Den som inte lyckades på scenen fullt ut fick en andra chans att göra intryck, medan andra fick lite kniviga frågor som inte alltid var så lätta att besvara. Mattias Eriksson från Partner Invest satt i juryn och han visste precis vad han sökte.

– Jag vill att pitchen ska förklara vilket problem affärsidén löser. Det är jätteviktigt och inte alltid så lätt. Den andra saken jag tittar på är teamet. Har personerna bakom idén drivet och kunnandet?

Vinnarna på scenen

Sist av allt på Uminova Innovations stora techevent Umeå Tech Arena samma kväll var det så dags för juryn att avslöja vinnaren av första plats och 35 000 kronor. Juryns val föll på Joakim Blomqvist med affärsidén Ther-Appy, ett digitalt självhjälpsprogram som hjälper människor att uppleva ett ökat välmående.

– Det känns jätteroligt. De här pengarna innebär att jag kan köpa mig lite tid att arbeta med idén, sade Joakim.

Startupprogrammet må vara slut för Joakims del, men han har en klar bild över nästa steg: finansiering för digital utveckling och att addera personer till teamet. För den som klurar på en affärsidé och överväger att söka Startupprogrammet har han en hälsning.

– Sök, verkligen. Oavsett var Startupprogrammet leder dig så kommer du att lära dig massor. Jag har till exempel lärt mig mycket om att förklara min idé för andra. Klienter förstår och har alltid förstått vad jag pratar om, men att få till exempel investerare att förstå min idé är något helt annat.

Juryns motivering till valet av Ther-Appy

”Med en idé som adresserar med ett viktigt problem i samhället har detta kompetenta team bevisat att deras koncept har potential hos möjliga kunder. Deras digitala koncept kommer att hjälpa många människor att må bättre.

Johan Ekenstedt från Arboreal vann andra priset. Maria Jaremalm och Jeanette Kjellberg från SolarScaling vann tredjepriset.

Pitchade på Demo Day gjorde

Arboreal: Högre värde från skogen med AR-mätning

Byggamitthem.se: Ett nytt sätt att bygga hus som ger bättre och billigare bostäder

FRAiL: Snabb bedömning av individers balansförmåga och fallrisk

Kurator Online: Kurator på internet för barn och unga

Northern MGMT: En rekryteringsplattform där företag hittar passande kompetens inom media och reklam

SolarScaling: Faciliterar utveckling av nya solcellsapplikationer på byggnader och produkter

Ther-Appy: Digitalt självhjälps-program som hjälper människor att uppleva ett ökat välmående

Tremory: Bildhanteringsplattform för att lagra, organisera, presentera och dela bilder

UMeSee: Visualisering av företagsekonomi

Zlingit: Verktyget som förbättrar idrottsföreningars ekonomi och matchevent

Ansök till Startupprogrammet

I artikeln ovan berättas om Startupprogrammet hos Uminova Innovation. Till hösten öppnar en ny omgång. Har du en affärsidé som kan bli grunden till ett nytt startup? Ansök om att komma med i Startupprogrammet. Se rutan nedan.

Sök Startupprogrammet hösten 2018

Nu öppnar vi upp för ansökningar till Startupprogrammet hösten 2018! Har du en innovativ affärsidé som du vill ha hjälp att utveckla – tveka inte, sök. Den ansökan kan bli startskottet på din oraka entreprenörsresa.