Thnx digitala skattjakt ska förnya handeln

Digital skattjakt i form av augmented reality ska skapa intelligenta butiker som lockar kunder med nya köpupplevelser.

Thnx digitala skattjakt som hjälper mässbesökare att hitta intressanta stopp bland alla montrar visar vägen på Formex. För Formex heter skattjakten The Unexpected Quest och lanseringen skedde i samband med öppningen av mässan på tisdagen. Produkten har utvecklats av Thnx Future Retail i samarbete med Lotta Ahlvar, Operative Event Manager på Stockholmsmässan och Nordens största designmässa.

– Den traditionella detaljhandeln står inför stora utmaningar när näthandeln växer. På Formex vill vi inspirera våra besökare och samarbetet med Thnx är ett fantastiskt sätt att visa på digitala innovationer och nya upplevelser för morgondagens konsumenter, säger Lotta Ahlvar.

Nya digitala upplevelser

– En skattjakt ger köpcentrum och butiker en möjlighet att dels attrahera besökare med en nyskapande digital upplevelse och dels leda besökarna till utvalda platser. Skattjakten är en del i Thnx Future Retails produktfamilj. Vi utvecklar framtidens köpupplevelse genom digitala strategier, nyskapande upplevelser och intelligenta verktyg som kombinerar det digitala med det fysiska, säger Richard Lindberg, vd på Umeåföretaget Thnx.

Det är ingen hemlighet att den fysiska handeln kämpar i motvind idag. Köpcentrumdöden pågår för fullt i USA, och stora kända marknadskedjor i Sverige visar dystra siffror. Under tiden stiger små och stora e-handelsaktörer tillbaka in på den fysiska butiksmarknaden med lyckade satsningar.

Utmanar branschen

– I alla stora utmaningar finns också stora möjligheter för den som vågar. Nya handlare som grundades i e-handeln har inte kvar en massa tungt bagage och kan därför röra sig mycket snabbt. Med våra nya koncept och produkter vill vi utmana branschen att ta nästa steg direkt. Skapa den intelligenta butiken. Butiken som inte ser skillnad på det digitala och det fysiska, framtidens butik, menar Richard.

Förstärkt verklighet (augmented reality, AR) är en teknik som är på väg att bli mainstream idag. Med skjuts av bland annat lanseringen av Pokemon Go, 2016, har många fått förståelse för vad AR är och hur det kan användas. AR utforskas flitigt som teknik både i handeln och i andra branscher idag, men det saknas riktigt stora innovationer som kan förändra ordningen på samma sätt som internet en gång gjorde.

– Med AR skapas ett digitalt lager på den fysiska världen där butikens varor kan förstärkas med digital intelligens och smarta verktyg. En ny plattform att utveckla nya lösningar finns tillgänglig. Där finns inga hinder för fysiska produkter att nyttja nya kreativa försäljningskanaler, affärsmodeller och metoder som tidigare bara var tillgängliga för e-handeln, säger Mattias Lundhaw, Teknisk Specialist på Thnx.

Thnx Future Retail, en del i innovationsbyrån Thnx, deltar vid årets Formex och Stockholm Design Week genom ett samverkansprojekt mellan inkubatorn eXpression och deras satsning Future Retail Lab, Miss Clarity, Handelshögskolan vid Umeå universitet, Institutionen för Informatik vid Umeå universitet och Umeå kommun.