Tidigare Umeåstudent talar på Webbdagarna

En av talarna på Webbdagarna i Stockholm är tidigare Umeåstudenten Unn Swanström, som tog examen i interaktion och design 2014 vid Umeå universitet. Smarta affärer är årets huvudtema på Webbdagarna.

I år har det varit snabb rusning efter biljetter till
Webbdagarna, 24 – 25 mars, i Stockholm och över 1 600 deltagare väntas till den största internetkonferensen i Sverige.

Ett av seminarierna under Webbdagarna kommer att hållas av tidigare Umeåstudenten Unn Swanström som i sitt arbete på företaget Netlight konstruerat ett ramverk för hur designers kan närma sig en personaliserad mobil användarupplevelse. Målet med hennes presentation är att presentera en verktygslåda för hur företagare och utvecklare själva kan tänka kring personalisering.

Smarta affärer

Vad är då smarta affärer som Webbdagarna lockar med? På konferensen webbsida talas om ”smarta system och verktyg, smart marknadsföring med smarta arbetssätt”.

Mycket kommer att handla om personalisering och en hel del om dataanalys som grund för affärer på webben. Som kund på en e-handelsida eller inför en webbbutik förväntas du få möta tjänster som stämmer överens med din smak och dina intressen. Du ska få möta erbjudanden som känns personliga och är anpassade efter vad du är ute efter med användarupplevelser som är anpassade för dig. För att klara det måste systemen bakom klara av att analysera stora mängder data om vem du är, varifrån du kommer och vart du är på väg.

Långsiktiga affärer

Men smarta affärer handlar inte främst om att jaga så många klick som möjligt. Målsättningen måste vara med långsiktig än så, menar Yasmin Tilles, eventchef för Webbdagarna.

– För att överleva på en spelplan som blir allt mer krävande och komplex måste företag och dess anställda tänka bortom klick, likes och snabba affärer och istället skapa långsiktiga affärsmål, säger Yasmin Tilles i ett pressmeddelande.

– Nu är det verkligen dags för företagen att börja använda data och smarta tjänster för att skapa erbjudanden som känns personliga och är anpassade efter målgruppen, menar Yasmin Tilles.

Helt klart är att det händer saker med affärsmodellerna för webben. Kanske kommer något av det att kunna benas ut under Webbdagarna.