PR arrangemang 110428
Linn Lindström, Nordic Film, tillsammans med Peter Lidström, Umeå Datakonsulter, och Fredrik Lindgren, Take Venture, vill lära sig mer om hur man skapar en nyhet.

Toppa löpsedeln vill de alla

Skala bort och var kortfattad. Var personlig. Kom till saken direkt. Och stryk chefens citat om hur bra företaget är. Handgriplig övning i nyhetsskapande fick ett sjuttiotal företagare vara med om under InfoTech Umeås PR-seminarium.

För många företag är det viktigt att synas i media och nå ut med sitt budskap. Men hur skriver man ett pressmeddelande och hur vinklar man sin nyhet så att en nyhetsredaktion vill lyfta fram den? Det var frågor som Sofia Westerlund, VD för Punkt PR, tog upp i sin inledande presentation under det seminarium som InfoTech Umeå ordnade tillsammans med Punkt PR för företagare i Umeå.

Det blev till en efterlängtad och nyttig genomgång för många och inte minst den efterföljande praktiska övningen i att skapa och presentera en nyhet uppskattades av deltagarna. Efter den mer övergripande föreläsningen fick deltagarna nämligen i uppgift att arbeta fram nyheter som på plats bedömdes direkt av Torbjörn Bergmark, idag knuten til Punkt PR men med mångårig erfarenhet från nyhetsbranschen, bland annat som chefredaktör för Västerbottens Kuriren.

Skapa nyhet tillsammans

Vid ett av borden kämpade Linn Lindström, Nordic Film, tillsammans med Peter Lidström, Umeå Datakonsulter, och Fredrik Lindgren, Take Venture, med att ta fram en nyhet som skulle kunna passera förbi nyhetschefens granskande ögon. Efter diskussioner fram och tillbaka valde man att lyfta fram Take Venture, ett äventyrsmagasin på nätet som drivs av Fredrik Lindgren.

Fredrik har själv massor av erfarenhet av äventyrsresor och har bland annat klättrat uppför en tusen meter hög bergvägg. Nu vill han med sajten Take Venture inspirera andra att våga ta sig an utmaningar. Men hur vinkla detta så att det blir en nyhet som kan platsa i ett nyhetsflöde från en tidningsredaktion?

Nyttig erfarenhet

‐ Det här är enormt nyttigt och något som man verkligen behöver träna på. Man blir aldrig fullärd på detta, menar Fredrik Lindgren när han tar en kort paus från det kreativa grupparbetet.

‐ Ja, det är utmanande och nyttigt även om det är svårt att tänka sig in i vad som är intressant för andra, håller Linn Lindström med om.

Juryn i form av Torbjörn Bergmark och Sofia Westerlund väntade nu på de olika gruppernas förslag. Med mycket kritiska ögon och öron granskade de nyhetsförslagen som grupperna vaskat fram. Kanske var det med lite smicker, men Torbjörn Bergmark hävdade efteråt att alla grupper förmått presentera bra uppslag. Fast som nyhetschef på en tidning ville han vinkla nyheterna ännu lite mer för att hitta rubriker som läsarna stannar upp inför.

Kontroversiellt och få konsekvens

‐ Nyheten ska vara intressant och kontroversiell och få konsekvens för många, förklarade Torbjörn Bergmark för företagarna innan han presenterade kvällens vinnare med rubriken ”Umeå Airport först i landet med nakenscanning”.

Nu hade den nyheten inte full täckning i verkliga livet, någon nakenscanning är inte på gång, men den var ändå så bra att den förtjänade sitt förstapris menade juryn.

Men tävlingens största vinst var kanske ändå att så många fick möjlighet att tänka sig in i hur man kan lyfta fram sin idé eller produkt så att den blir än mer intressant för fler.

PR arrangemang 110428 
Jonas Sandström, Integpro, försöker övertyga de övriga i gruppen om sin stora nyhet. Jonas Granström, Oryx Simulations, lyssnar.

 

PR arrangemang 110428 
Peter Arkhult, Zoorum, engagerar Patrik Henell, Connect Norr, i sin idé om nyhet.

 

PR arrangemang 110428 
Stina Joelsson, Konftel, funderar på förslaget från sin grupp om att hitta rätt vinkel för en nyhet.

 

PR arrangemang 110428 
Ingela Hjulfors Berg, Wheelforce Media, får en ljus idé.

 

PR arrangemang 110428 
Henrik Vinroth, Avtre, kanske något skeptisk till det förslag han just fått höra?

 

PR arrangemang 110428 
Anders Broberg, SpaceTime Communication och forskare vid datavetenskap, Umeå universitet, övertygad om att han har den bästa idén.

 

PR arrangemang 110428 
Johanna Nilsson överlägger med Gisela Lindmark Bertilsson, Svensk Gravvård.

 

PR arrangemang 110428 
Emma Lindqvist, Kontext, har greppet klart om gruppens nyhet.

 

PR arrangemang 110428 
Gunnar Granberg, SpaceTime Communications, argumenterar för sin sak.

 

PR arrangemang 110428
Patrik Henell, Connect Norr, tar emot priset som hans grupp vann. Till vänster överdomare Torbjörn Bergmark, och bakom Patrik tittar Sofia Westerlund, VD för Punkt PR, fram.

 

Text och foto: Mikael Hansson