Pulzit

Träningspulsen i glasögonens skärm

Terminator gav inspiration. Resultatet för uppfinnaren och vd-n Stefan Lövgren på Umeåföretaget Pulzit blev glasögon med en liten skärm, som visar pulsen vid träning.

I Umeå finns flera företag som satsar på teknik och träning. InfoTech Umeå har tidigare bland annat skrivit om
Creative Camps olika träningslösningar
och
Contenta Software
som tagit fram appar för träning.

Nu kan vi också lägga till
Pulzit
som tagit fram glasögon med inbyggd skärm som visar pulsen samtidigt som du tränar. Behovet upptäckte uppfinnaren Stefan Lövgren själv när han åkte skidor. Han ville ha en bättre lösning än en pulsklocka på armen.

— Det är svårt att se skärmen i mörkret, och dessutom är stavarna hinder när man ska vinkla armen.

Hans tankar gick till Terminator, alltså Arnold Schwarzeneggers rollfigur, som scannar motståndare och miljö för att få användbara data.

— Jag tyckte att det borde finnas någon sorts glasögon, men jag kunde inte hitta det när jag googlade.

Kinesiskt företag

Stefan Lövgren behövde någon med tekniska kunskaper som kunde förverkliga visionen. På en webbsajt hittade han ett kinesiskt företag, som verkade vara den rätta partnern. Mejlkontakter ledde till chattande och så småningom ett möte.

— Jag åkte för att presentera idén för företaget, som finns i närheten av Hongkong. Före mötet undertecknade båda parter ett sekretessavtal.

Presentationen övertygade det kinesiska företaget, vars ingenjörer påbörjade utvecklingsarbetet. I juni i år släpptes så Pulzit på marknaden. I utrustningen ingår ett pulsbälte, som trådlöst skickar en signal till displayen i glasögonen. Med glasögonen följer ett mörkt glas för träning dagtid och ett transparent glas för vinterkörning.

Globalt varumärke

— Störst nytta av Pulzit har man när det är mörkt. Det är bara att snegla upp till höger, så ser man aktuell puls, säger Stefan Lövgren.

— Jag har haft idéer om att det också ska ingå gps, men vi har börjat med en enkel modell för att se hur marknaden reagerar. Vi börjar med Sverige för att sedan röra oss över hela Skandinavien. Målet är ett globalt varumärke. Om det krävs omfattande marknadsföring, kanske jag måste ta in en partner.

Nedan finns Pulzit´s egen film om glasögonen med inbyggd skärm

Text: Claes Björnberg