Hugo Hedlund
Hugo Hedlund, student vid Umeå universitet, följer Internetdagarna på plats.

Turborilla vill tredubbla

Turborillas första egna spel Mad Skills Motocross har blivit en stor succé på nätet. Nu siktar man på att tredubbla försäljningen.

Spelet Mad Skills Motocross har funnits på marknaden sedan augusti 2009 och överträffat alla förväntningar vad gäller försäljning. Men det är inte slut än.

”Det här spelet ska kunna leva i sex år till och under 2010 tror vi att försäljningen kommer att tredubblas, säger Tobias Andersson, ägare och grundare till Turborilla.

Nya lokaler och anställer fler

Tillsammans med anställde utvecklaren Peter Sundqvist har Tobias nu tagit steget ut från Bic Factory, den företagsinkubator som hyst Torborilla i två år. Framtidstron är stor inom det lilla företaget när man nu har installerat sig i nya lokaler ute på stan. I dagarna anställer man också en tredje person, en marknadsförare.

”Jag utvecklar just nu en feature till motocrossspelet så då hinner vi inte med marknadsföringen”, förklarar Tobias.

Spelet Mad SKills Motocross har sålt mycket bra på internet och Turborilla siktar på att tredubbla försäljningen under 2010.

Just marknadsföringen är viktig. Det räcker inte bara att utveckla spel, de måste också säljas och marknaden behöver hela tiden bearbetas. Tobias berättar att det annars finns risk med en dipp i  försäljningen om man enbart koncentrerar sig på att bygga spelen. De måste också nå kunderna.

Tobias Andersson har läst datateknik vid Luleå tekniska universitet och kompanjonen Peter Sundqvist är datavetare från Umeå universitet. Tillsammans har man goda kunskaper i att utforma spel och eftersom man visat sig vara skickliga har det också inneburit att man fått fler jobb förutom det egenutvecklade  Mad Skills Motocross.

Ekonomiskt strategispel

”Vi har utvecklat ett ekonomiskt strategispel åt en tysk beställare och vi har också gjort reklamspel till olika företag”, nämner Tobias som några exempel.

Planet MuleDet ekonomiska strategispelet heter Planet Mule och har på en månad fått över 12 000 registrerade spelare. Planet Mule går ut på att spelarna ska bygga fabriker för att producera varor som de sedan säljer för så höga priser som möjligt. Vinnare är den som tar hem mest vinst.

Med såväl egenutvecklade spel som uppdrag utifrån ser framtiden ljus ut för Turborilla och Tobias Andersson känner sig trygg inför den närmaste tiden.

”Man måste våga och det är okej att misslyckas. Men vi har en långsiktig strategi i att bygga egna varumärken som gör att det kommer att gå vägen”, säger Tobias Andersson. Att han är en trygg norrbottning som funnit en säker grund att stå på som företagare i Umeå märks.