Vaughn vernon
Vaughn Vernon är en av ledarna för domändriven design och aktuell med ett Sverigebesök, som väcker intresse.

Umeå Creative samlar nästa generations industribyggare

När Umeå Creative bjöd in till inspirationsdag menade man att Sveriges nästa stora industribyggare kommer att vara de som bygger den digitala kreativa branschen inom spel, film och webb.

Industriföretagare som Alfred Nobel lade grunden för det moderna Sverige. Nästa stora industribyggare kommer att finnas in den digitala sektorn. Tomas Ahlström, Linköpings universitet, gjorde sig till tolk för stororden och framtidsspaningen om de nya industribyggarna när han gästade Umeå i samband med
Umeå Creatives
inspirationsdag för de som arbetar med digitala kreativa näringar.

Per Holm, Tomas Ahlström, Emanuel Dohi 

Nu tas det krafttag för att lyfta den digitala kreativa industrin i Umeåregionen. Per Holm, Dino-projektet, och Emanuel Dohi, styrgruppen för Umeå Creative, omringar kvällens inspirationsföreläsare Tomas Ahlström.

 

Umeå Creative är ett nätverk och en ny  branschorganisation för den kreativa industrin i Umeå. Fokus ligger främst på digital och interaktiv medieproduktion och syftet är att stärka samarbetet och föra människor samman som arbetar med de digitala näringarna.

– Jag är jätteimponerad av vad som händer här uppe inom den kreativa sektorn och jag kommer att ta med mig dialogen och samarbetet som så tydligt finns här, säger Tomas Ahlström och han tvekar inte inför att kalla de som arbetar inom spel-, film- och databranschen för de nya svenska superhjältarna.

– Spel går från ett ”kul att ha” till ett ”måste ha”, menar Tomas Ahlström och han ser mängder av nya tillämpningar inom digital turism, upplevelseindustri och underhållning som kommer att få den kreativa sektorn att växa explosionsartat. 

Allt fler vill vara med i denna växande sektor. Antalet studenter som söker till programmet Digital medieproduktion vid Umeå universitet är långt större än de platser som finns på utbildningen. Samtidigt bubblar det i regionen av nya företag och projekt som knyter an till den digitala sektorn.

Ingel Hjulfors Berg och Sofia Karlström 

Ingela Hjulfors Berg, journalist, mötte Sofia Karlström, konstnär, i en hastig speed-dating då de fick berätta för varandra om sina arbeten.

När Umeå Creative bjöd in till inspirationsdag var det också många som vill delta. Företagare, kreatörer, forskare, konstnärer och representanter från olika organisationer som arbetar med film, spel, webb och rörlig bildproduktion strrömmade under dagen till HUMlab för att vara med om allt från speed-dating till föredrag om den hjälp som finns att få för att starta projekt och nya företag. Inte minst speed-dating verkade populärt då man under en minut får berätta för någon annan om vem man är och vad man håller på med. När sedan den andre under en minut fått svara med sin berättelse byter man partners och fortsätter minglandet.

 

Stina Almqvist och Johan Lindqvist 

Stina Almqvist och Johan Lundqvist, från Filmarc berättade om hur de stöttar digital produktion i norra Sverige, Finland och Norge. 

– Vi tror det är viktigt att ha kul tillsammans och ge fler inspiration till att starta samproduktioner, menar Stina Almqvist från
Filmarc, en av de medarrangerande organisationerna som vill stärka samarbetet kring digital produktion.

– Vi kan hjälpa till med verktyg för att fler ska kunna ta kontroll över sin produktion och marknadsföring, fortsätter hon och håller upp en verktygslåda för publiken för att illustrera hur Filmarc vill arbeta praktiskt.

Bland många positiva röster fanns också Umeå kommuns näringslivschef Roland Carlsson som slöt upp för att visa på kommunens stöd.

– Det är ett mycket bra initiativ att ni på detta sätt skapar en branschorganisation. Det kan inte kommunen göra utan det måste komma från de som vill bilda företag, menar Roland Carlsson samtidigt som han tittar ut över skaran av spelutvecklare och filmarbetare.

Utmaningen verkade tas emot väl av de som lyssnade. Här fanns många med vilja att leva som entreprenörer och företagare. För Umeå Creatives del siktar man på att ta till vara denna inspiration , fortsätta stärka nätverket och som en synlig del lanserade man under kvällen både sin nya logga och nya webb.

Kent Gustafsson och Jerry Ando 

Kent Gustafsson, ljudkonstnär och Jerry Ando, Accoll, lärde känna varandra under Umeå Creatives speed-dating.

Text och foto: Mikael Hansson