Ur Ume.nets film Living with lag
Foto ur filmen Living with Lag.

Umeå Energi vinner reklampris

Umeå Energi och dess dotterbolag ume.net vinner 50 watt med kampanjen Living with Lag, där en kamera som försenar alla rörelser visar hur irriterande – eller komiskt – det är med ett långsamt internet.

100-wattaren belönar reklam som gör skillnad och arrangeras av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer och branschorganisationen Sveriges Kommunikationsbyråer.

På prisutdelningen och galakvällen på Cirkus i Stockholm har vinnarna i kategorin Smart (maximalt 1 miljon kronor i budget) presenterats i valörerna 100 watt, 75 watt och 50 watt. Umeå Energi och ume.net tar hem 50 watt med kampanjen
Living with Lag. Reklambyrån ANR BBDO har producerat kampanjen.

Juryns motivering för 50 watt, kategori Smart:

”Bara ett litet smart lag kan slåss mot de stora och vinna hela världen. Dessutom lyckas man också stärka banden, och sälja vad som blivit till en livsnödvändighet, till hemorten. På ett kreativt och roligt sätt gör man meta i det analoga och skapar något hett i det digitala. Det man ser tror man på, utan fördröjning.”