Frukost om spelbranschen

Umeå säger game over till sexism i spelvärlden

Säg nej till sexism i spelvärlden. Det var budskapet under ett frukostmöte i Umeå där representanter från spelbranschen möttes för att diskutera de trakasserier som förekommer ibland annat online-forum på spelsajter.

Med anledning av den senaste tidens mer eller mindre våldsamma trakasserier inom spelvärlden tyckte Jan Bidner, Endigo Sweden, och Emilott Lantz, CodeMill, att det var dags att göra något. Företrädare från spelbranschen har tagit tydligt avstånd från problemen men enligt Jan Bidner och Emilott Lantz räcker inte det, något konkret måste göras också.

– Som feminist och spelentusiast kände jag att jag måste göra något. Dels åt den här skruvade antifeminismen inom gamingkulturen och bristen på feministisk analys, och dels det omvittnat dåliga klimatet för kvinnor i spelbranschen, säger Jan Bidner.

Efter en snabb koll i sina respektive nätverk arrangerades den 28 oktober en frukostworkshop på Sliperiet i Umeå som också stöttade initiativet. Totalt blev det ca 15 deltagare med stor bredd, bland annat LAN-arrangörer, Geek Girl Meetup-representanter, studenter från datavetenskap, HumLab-representanter, spelutvecklaren Åsa Roos, Avalanche Studios, och speljournalisten Michael Gill.

Öka mångfalden

Det var upprörda men hoppfulla diskussioner om hur mångfalden i gamingvärlden och spelbranschen kan öka, och en diskussionspunkt var hur Umeå tillsammans kan jobba vidare med detta. Hur samordnar vi de olika initiativen som redan finns?

– Min bild av Umeå som stad är att det alltid har funnits en drivkraft och vilja att förändra saker som är orättvisa, icke-jämställda, etc. Dessutom växer Umeås it-bransch, samtidigt som vi har många gamers i stan. Det känns som att ett initiativ som det här borde vara naturligt för Umeå. Det räcker inte med att bara säga att en inte accepterar något, en måste göra något för att förändra!, säger Emilott Lantz.

Idéer som kom fram under frukosten var till exempel att träffa arrangörer för lokala LAN, konvent och event och prata om riktlinjer eller någon form av ”code of conduct”. Gamers måste också backa upp varandra när någon säger ifrån mot ett dåligt beteende, annars kommer gränsen för vad som är okej i online-forum ständigt att förflyttas. Framförallt måste de olika initiativen som redan finns hjälpa varandra, menade deltagarna.

Kontakta
Jan Bidner
eller
Emilott Lantz
om du vill veta mer.