Umeå som etablerad spelstad

Möjligheterna för Umeå att bli en etablerade spelstad är stora. Inte minst eftersom spelföretagen kan ha samarbete med universitetet som erbjuder både spetsutbildningar och tvärvetenskap, menar ICE Game Studios projektledare Jonas Fjellström.

– Du, det var riktigt roligt att få iväg det!

Jonas Fjellström är technical artist och projektledare på
ICE Game Studios, Umeåföretaget som nyligen släppt strategispelet Legio. Legio har beskrivits som en blandning av schack och Warhammer, ett strategispel med rötterna i både bräd- och figurspel. Efter 1,5 års arbete är det äntligen lanserat.

Idén till Legio kommer ur ett spelsuget kompisgäng som inte kunde få barnbidraget att räcka till fullständiga Warhammer 40K-arméer. Istället för att lägga alla pengar på dyra figurspel bestämde man sig för att skapa ett eget. Man konstruerade ett regelverk, byggde borgar av kassettband och satte ihop arméer av tennsoldater. Kompisgänget växte upp, blev föräldrar och började jobba med spelutveckling på ICE Game Studios. 2008 bestämde de sig för att göra en digital variant av sitt gamla hemmabygge.

Tidskrävande balansproblem

Grunden till spelet var alltså redan lagd, även om det var i ganska grova drag. Det svåraste och mest tidskrävande blev istället att balansera spelets alla karaktärer mot varandra. ICE byggde tidigt en avskalad flashversion av spelet för att kunna speltesta det så tidigt som möjligt. Men finpillet tog ändå otroligt mycket tid.

– Ökar man värdet på en karaktär kan den bli helt överlägsen, säger Jonas. Och sänker man för en annan kan den bli helt obrukbar.

Redan i den stängda beta-versionen av spelet visade användarna att de gillade Legio. Spelets målgrupp avspeglar i ganska stor utsträckning vilka som gjort det. Legio är ett spel för inbitna strategispelare som kanske inte har flera timmar att lägga på en omgång – utan hellre tar en match över en lunchrast, eller när barnen sover lunch.

Legio är ett spel för inbitna strategispelare från ICE Games Studio.

Kaotiskt men givande

ICE Game Studios är ett, med alla mått mätt, litet företag. Men med sina sex anställda når företaget ändå en slags medelstorlek för ett svenskt spelföretag. Den blygsamma företagsstrukturen innebär att alla anställda får en slags allt-i-allo-roll. ”Kaotiskt” och ”krävande” beskriver Jonas det som – men samtidigt väldigt givande. Till sin hjälp har de också haft mindre, lokala företag som Armagent – ett ”avknoppat universitetsföretag” (som Jonas beskriver det) som specialiserat sig på artificiell intelligens.

Jonas har arbetat i närmare 12 år som bandesigner och grafiker, och bland annat tillbringat drygt ett år på jättelika Ubisoft-kontoret i Montreal. Kanada, och framför allt Montreal- och Vancouver-områdena, brukar tas som exempel på särskilt progressiv miljö för spelföretag. Men Jonas är övertygad om att Umeå skulle kunna bli Sveriges motsvarighet. Möjligheterna till samarbete med universitetet – som erbjuder både spetsutbildningar och tvärvetenskap – och den ständiga inspirationskällan HUMlab bäddar för framgång på ett unikt sätt.

– Det tycker jag inte riktigt fått den uppmärksamhet det förtjänar, säger Jonas. Umeå skulle kunna bli en etablerad spelstad precis som Vancouver eller Montreal. Umeå är ju inte bara bra på renslädar och musik!

Text: Michael Gill