Utvalda svenska startups och arrangörerna av Swedish Hotspot; Almi Invest, Business Sweden, Tillväxtverket och Energimyndigheten, fotograf Erik Nilsson - Hack 4 Sweden.
Utvalda svenska startups och arrangörerna av Swedish Hotspot; Almi Invest, Business Sweden, Tillväxtverket och Energimyndigheten, fotograf Erik Nilsson - Hack 4 Sweden.

Umeåbolag utvalt till stort startupevent

Umeåbolaget Adlede, tidigare under namnet Smart Video, var ett av de utvalda startupbolagen som fanns med under årets Slush i Finland.

Slush, norra Europas största startup-, investerar- och techevent lockade i år över 3100 startups, 1800 investerare och 20 000 besökare från 130 länder. För fjärde året i rad arrangerades Swedish Hotspot där 29 heta startups från Sverige valdes ut för speeddating aktiviteter med internationella investerare och globala bolag för att snabba på sin internationella tillväxt.

Bland dessa fanns Umeåbolaget Adlede, tidigare under namnet Smart Video.

Swedish Hotspot samlar den svenska startupnärvaron på SLUSH genom riktade aktiviteter på plats för att stötta startups att växa globalt. Bakom satsningen 2018 står Business Sweden, Almi Invest, Tillväxtverket och Energimyndigheten i samarbete med Sveriges Ambassad i Helsingfors.

Många investerare på plats

Swedish Hotspot arrangerade en investerarlunch där 29 lovande startups, utvalda från ca 100 sökande, i speedatingformat fick pitcha för ett 70-tal namnkunniga internationella investerare såsom Inbox Capital, LG Corporate Venture, Korean Investment Fund, Siemens Next47, Cisco Corporate Ventures, Samsung Catalyst Fund, Northzone, Creandum, EQT Ventures och Kinnevik, med flera.

Swedish Hotspot-bolagen representerade vitt spridda områden inom allt från programmerad annonsering och personaliserat ljud, till miljövänliga material för att ta fram världens första billiga miljövänliga solcell samt kiselalger för att effektivisera solceller eller blockera ljus för bättre hudvårdsprodukter.

Hela listan

Här är listan på de heta utvalda bolagen i Swedish Hotspot på Slush 2018:

Adlede (tidigare Smart Video), Arkimera, Audiodo, Ngager (Awesome Group), Buildflow, Cloudbackend, Creditive, Einride, Epishine, Flowplayer, Gimitheapp, Handiscover, Hoofstep, iGrant, Just Football, Loop, Mimbly, Newsvoice, Precisely, Project Cosimo, Quixel, Sendify, Sensative, Spintr, Swedish Algae Factory, Tipster, Visiba Care, Xios3, Yaytrade.

– Det är en känd utmaning för startups att själva lyckas få till många möten med tunga internationella investerare. Styrkan med den uppskattade investerarlunchen på Slush är att vi samlar mer än dubbelt så många internationella investerare som startups. Det förhållandet är unikt och ger startup-bolagen framtida möjligheter till investeringar för att kunna skala sina bolag globalt, säger Maria Kessling, Marknads- och Kommunikationschef på riskkapitalbolaget Almi Invest

– Slush är ett makalöst event, fullt jämförbart med de stora tech-eventen i Kalifornien. Vi träffar lika många investerare från östkusten här som vi gör på västkusten i USA. Och i allt detta har Swedish Hotspot med Almi Invest stått ut som en av de mest intressanta arenorna. Den nästan helt jämna könsbalansen – extremt ovanlig på sådana här tillställningar – är ett extra plus, säger Robert Falck, vd och grundare, Einride, ett av bolagen utvalda till årets Swedish Hotspot.

Stort svenskt program

Förutom Investerarlunchen hade Swedish Hotspot i år ett aktivt program i den svenska montern där innovationsledare från IBM, Vattenfall, Google med flera, tillsammans med näringsminister Mikael Damberg diskuterade framtiden för områden som AI, Cleantech och global skalning. På den svenska ambassadmiddagen fick Swedish Hotspots startups träffa potentiella kunder och partners från det finska globala näringslivet.

– Slush är det viktigaste mötet i Norden för startups, scaleups och innovationsmiljöerna i Sverige. Kopplat till vårt uppdrag att stödja innovativa företag i tidiga faser, s.k. Born Globals, har vi år fokuserat på att skapa synergier mellan export- och investeringsfrämjandet. Samarbetet inom Team Sweden är oerhört viktigt för att Sverige ska bli ännu mer konkurrenskraftig på den globala marknaden, säger Jonas Almeling, Head of Innovation & Ecosystem och Projektledare för Going Global Initativet på Business Sweden