Josef Falkensköld och Theres Hiltunen
Josef Falkensköld och Theres Hiltunen på Level Eight visar upp plaketten från Youtube som visar att Umeåföretaget når många med sina videofilmer.

Umeåföretag hyllas av Youtube

Håll kontakt med fansen och skaffa en community manager. Det är Level Eights starkaste råd för att lyckas på Youtube och andra sociala kanaler.

Det landade ett tungt paket med posten på kontoret hos Level Eight i centrala Umeå. Innehållet var en plakett skickad som en hyllning från Youtube. Ett bevis på att spelföretaget med titlar som Robbery Bob och Modern Command lyckats få mer än 100 000 Youtube-följare.

En plakett att vara stolt över, men snart är det kanske dags för Youtube att skicka över en till. För Level Eights fanbase på Youtube fortsätter växa. När detta skrivs har Umeåföretaget över 147 000 följare som vill se nya videofilmer om företagets spel.

Community manager är nyckeln

Hur gick det till att få en sådan framgång på Youtube? För Level Eight var svaret att skaffa en community manager. Någon som kan ligga nära alla fans, svara på inlägg och ha total koll över företagets sociala kanaler. Josef Falkensköld har skött uppgiften fram till nu i höst då Theres Hiltunen tar över. Josef ska framöver satsa mer på rollen som audio director med ansvar för musik och ljud till spelen.

Att anställa en community manager som håller kontakt med alla fans är grunden för framgång, menar de båda.

– Man behöver någon som är dedikerad till att vara community manager för det tar lång tid att gå igenom alla kanaler och följa upp följare, säger Theres Hiltunen, som nyligen kommit tillbaka från en resa till San Diego och streaming-tjänsten Twitch mässa TwitchCon, vilket gav möjlighet att upptäcka ännu fler möjligheter att nå fans.

Relationer ger marknadsföring

Josef Falkensköld har stor erfarenhet av att bygga upp starka fanbase på internet. Han har faktiskt tidigare också fått en plakett från Youtube, då för arbetet med musikprojektet Falconshield som skriver musik till välkända spel som League of Legends.

– Community manager-biten är otroligt värdefull, kanske främst för ett indie-företag som Level Eight eftersom vi inte har någon stor budget för marknadsföring. Vi bygger vår egen marknadsföringsbas genom att skapa relationer. I och med att vi har alla dessa hundratusen följare så har vi nu skapat en grund för att nå ut till dom vi vill nå ut till. Det ligger ett stort värde i det, förklarar Josef Falkensköld.

Josefs och Theres råd för framgång på Youtube:

• Skaffa en community manager som håller kontakt med fansen.
• Ladda ofta upp nya videofilmer. Håll en hög frekvens.
• Håll hög kvalitet på filmerna.
• Skapa ett flöde mellan Facebook, Youtube, Twitter och sociala medier så att besökare lätt kan flytta sig mellan företagets kanaler.
• Låt besökare få en belöning för att de kommer till Youtube-kanalen. Det kan till exempel vara en bonus som kan användas i spelen.
• När en ny film postas på Youtube så lägg upp den också på Facebook, Twitter och i spelet.
• En Youtube-spelare inbyggd direkt i Level Eights spel gör det enklare att se filmer.
• Viktigt att besökaren redan vid första besöket på Youtube får veta att det finns många andra filmer att titta på.

Se Josef Falkenskölds och Theres Hiltunens hälsning till trogna fans