Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Umeåföretag lanserar produkt i London

Publicerad 2019-02-13

Umeåbaserade mediebolaget Content Central har i fyra år utvecklat plattformen Wryter för att redaktioner lättare ska kunna planera, producera och distribuera artiklar. Lanseringen sker internationellt med vd Joachim Ljungquist på plats i London med samarbetspartners.

Content Central startade med en vinnande idé i affärsplantävlingen Venture Cup 2013. Då var fokus på att vara en marknadsplats där frilansjournalister kunde sälja artiklar till medier. Ett år senare lanserades tjänsten som idag har ca 3000 frilansjournalister och fotografer anslutna. Under flera år har Content Central också fått affärsstöd av Uminova Innovation och Enterprise Europe Network.

Plattform för produktion av innehåll

Än idag bedrivs försäljning av artiklar, men i bakgrunden av detta har under nära fyra år utvecklats en helt ny plattform för produktion av innehåll.

– Vi märkte att mediebranschen behövde ett gränslöst verktyg för att tydligare kunna strukturera ett planerat innehåll, lägga ut uppdrag såväl inom redaktionen som bland frilansjournalister, möjliggöra samarbeten och enkelt kunna följa produktionen med full kontroll. Fyra år senare har vi äntligen byggt klart Wryter som är ett sådant verktyg, säger Joachim Ljungquist.

Wryter beskrivs som en intuitiv plattform som hanterar all planering av artiklar, vem som gör vad, status, kommentarer, kommunikation, deadlines, bildarkiv samt redaktionell kalender. Målet är att förenkla arbetet för redaktioner, samtidigt som effektiviteten ska öka samt att kontroll och överblick ska kunna göra vardagen mindre stressig för såväl journalister som redaktörer.

Så sent som för några dagar sedan meddelade bolaget att man tecknat leveransavtal av redaktionellt innehåll till 33 gratistidningar. Produktionen och distributionen av artiklarna sker genom nya plattformen Content Central Wryter.

Officiell lansering

Under tisdagen skedde den officiella lanseringen på WeWork i London, där Joachim Ljungquist sitter tillsammans med en samarbetspartner som nu rullar ut plattformen för sina kunder. London är navet i en av världens största mediemarknader och det är självklart för bolaget att vara representerade här.

– Vi har från dag ett siktat på en internationell marknad och det känns spännande och betydande att vi har tecknat vårt första kundavtal här i London. Under närmare två år har vi arbetat nära marknaden i London för att utveckla rätt produkt och validera marknaden. Dessutom har användare betatestat Wryter i ett halvår i skarp produktion, berättar Joachim Ljungquist.

Bolaget har sedan starten tagit in kapital från bland andra Almi Invest, amerikanska 500 Startups samt lokala investerare som PartnerInvest, Digitala Tillväxtkassan och Fort Knox.

Ingen spikrak väg

Valet av tidpunkt för en lansering av en tjänst ska ske är långt ifrån självklart. Oftast utvecklas först en MVP (Minimum Viable Product), det vill säga minsta möjliga version av tjänsten för att därefter utvecklas vidare med hjälp av input från användare.

– Vi började givetvis med en MVP, men med tiden har det verkligen blivit en MVP på steroider. Sällan är vägen för en digital produktutveckling spikrak. Man gör många felaktiga beslut på vägen, börjar om på nytt, testar nya vägval och sedan strävar efter att hitta rätt fokus. När är en digital produkt klar? Aldrig, skulle jag säga. Det gäller att komma fram till ”när” är en produkt tillräckligt klar för att lansera den på marknaden. För oss är det nu, avslutar Joachim Ljungquist.

[tipsbox id=”21204″]

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.