Umeå-based Content Central opens up an office in London, at least for this winter. Joachim Ljungquist, CEO, pictured here outside the London Underground station Acton Town.
Umeå-based Content Central opens up an office in London, at least for this winter. Joachim Ljungquist, CEO, pictured here outside the London Underground station Acton Town.

Umeåföretag satsar internationellt, öppnar kontor i London

I veckan har Joachim Ljungquist, vd för Content Central, flyttat till London. Nu väntar internationell lansering för Umeåföretaget.

Umeåföretaget Content Central tar i dagarna ett stort kliv ut på den globala marknaden. Företagets vd Joachim Ljungquist flyttar till London för att etablera den egenutvecklade tjänsten som knyter samman frilansjournalister med mediehus.

Hjälp med etableringen i Storbritannien har Content Central tidigare fått bland annat genom Uminova Innovation, EEN, Enterprise Europe Network, och Region Västerbotten. Inför satsningen på en internationell lansering har Infotech Umeå ställt några frågor till Joachim Ljungquist.

Du flyttar till London. Berätta, startar ni kontor där?

– Jag kom till London i fredags och det här är första arbetsveckan på plats. Just denna vecka lär jag nog arbeta hemifrån medan jag försöker bestämma mig för var vi ska ha vårt ”Londonkontor”. Just nu väger det mellan ett skrivbord på en av Storbritanniens största branschorganisationer inom media, vilket vore strategiskt bra, eller på ett co-working space. Ett tredje alternativ är att försöka hitta något närmare där jag bor, så att jag slipper pendla mer än till möten. Men det lutar åt det första alternativet om deras erbjudande kvarstår, säger Joachim Ljungquist.

Innebär det att Content Central gör en större satsning på England?

– Jag har ju pendlat en längre tid till London för att lära känna marknaden, nätverka och verifiera kundnyttan som vi kan tillföra. Sedan har hela teamet arbetat hårt för att ta fram och anpassa digitala tjänster som vi ska erbjuda medieföretag efter årsskiftet. Just nu håller vi på att förbereda för att driftsätta ett antal medieföretag som betatestkunder, så vi går in i ett väldigt spännande skede just nu.

Är det inte svårt att ordna boende?

– Det finns faktiskt ganska gott om boende i London, men däremot är standarden i regel låg och hyreskostnaden mycket hög. Det är väldigt vanligt med ”flat mates”, det vill säga att man delar lägenhet med andra. I mitt fall så kan vi säga att jag är inneboende hos en tjej, säger Joachim Ljungquist med ett skratt.

Hur länge blir du i London?

– Sedan ett och ett halvt år tillbaka har det funnits en plan att jag ska basera mig i London under några månader när tidpunkten är den rätta. Nu är jag här och hur länge det blir återstår att se. Först är det tänkt omkring tre månader, men beroende på hur saker utvecklas så kan det absolut bli längre.

Varför är det viktigt att finnas på plats?

– Jag skulle säga att det finns flera orsaker till att vara nära marknaden. Dels siktar vi på en internationell marknad, och där är Storbritannien ett strategiskt val på grund av språket, men också att det är en av världens största tidnings- och magasinmarknader. Sedan gäller det att börja inarbeta vårt varumärke och ha de första skarpa kundmötena, något som tar väsentligt längre tid än man tror. Främsta orsaken just nu är att få igång ett antal pilotprojekt och att arbeta nära kunderna. På så sätt kan vi få feedback och behovsbaserad information som stöd till prioriteringar och den fortsatta utvecklingen.


Att nätverka och träffa partners, investerare, blivande kunder och andra är en viktig del av etableringen i London, berättar Joachim Ljungquist. Här på bilden under ett möte på svenska ambassaden.

Finns kontoret i Umeå kvar?

– O ja, där sitter fem anställda och tre konsulter och ambitionen är självklart att vi ska fortsätta växa.

Kan vi vänta oss stora nyheter från Content Central under närmaste framtiden? Vilka i så fall?

– Haha, är en etablering i London inte tillräckligt stor nyhet? Skämt å sido, dels arbetar vi på att förstärka styrelsen med kompletterande erfarenheter och kompetens som kan bidra till företagets utveckling. Dels så släpper vi som sagt vår nya tjänst inom kort. Exakt vad den innebär avslöjar vi dock inte riktigt än. Men den kommer att bli vår huvudtjänst och bygger på en hel del nytänkande, säger Joachim Ljungquist.