Undersöker påverkan av digitala prylar

Ett anslag på 4,5 miljoner har tilldelats forskare vid Designhögskolan i Umeå för att undersöka hur människor påverkas av digitala saker.

Hur människor påverkas i användning av traditionella produkter som får digitala dimensioner och digitala tjänster som exempelvis smartphone-appar ska undersökas av forskare vid Designhögskolan i Umeå. 4,5 miljoner kronor från Marianne och Marcus Wallenbergs Stiftelse ligger till grund för forskningsprojektet.

Undersökningen leds av Heather Wiltse och Johan Redström, professor vid Designhögskolan, menar att de sätt som vi i dag tänker på när vi designar dagens digitala sfär av sammankopplade produkter inte räcker till. De hävdar att ansvarsfull design av produkter som verkar i dessa sammanhang och system kräver en bättre förståelse för den ökade komplexiteten som vi nu lever i. Vad gör egentligen de här sakerna och vem är de till för?

– Digitala produkter gör en massa saker som du inte kan se. Det finns en naturlig oro för att ökade dataspår kan leda till ett övervakningssamhälle. Men jag tror att det är viktigt att inte bara vara pessimistisk här. Men vi måste vara kritiska, vi måste lära oss att prata om vad dessa saker faktiskt är och alla saker de gör på ett mer nyanserat sätt. För att kunna göra dessa saker mer transparenta för användaren måste vi först bli bättre på att förstå och förklara hur de här komplexa systemen av sammankopplade produkter faktiskt fungerar, säger Heather Wiltse.


Text av: Mikael Hansson

Publicerad: 29 januari, 2018



Dela artikel:

Text av:

Publicerad:

Facebook

Mikael Hansson

29 januari, 2018