DMP och Coldwood
Michael Gill och Dick Adolfsson från Coldwood, till höger, presenterade spelet Unravel för studenterna på Digital medieproduktion. På 48 timmar ska studenterna nu skapa ett tävlingsbidrag utifrån spelet. Till vänster Joakim Lidström och Johan Bodén från Institutionen för informatik som arrangerar tävlingen.

Unravel blir tävlingstema för studenter

På 48 timmar ska tävlingsdeltagarna skapa en produkt utifrån spelet Unravel. Utmaningen riktar sig till studenter på Digital medieproduktion vid Umeå universitet som nu får ta sig an spelet som charmar hela spelvärlden.

Sedan Unravel lanserades den 9 februari av Umeåföretaget Coldwood och internationella EA har uppmärksamheten varit mycket stor gentemot spelet. Nu får också studenter på utbildningen Digital medieproduktion i Umeå lära känna spelet närmare. Uppgiften är att på 48 timmar skapa ett bidrag som anknyter till spelet.

– Under förra årets tävling tog studenterna koncepten långt utifrån att bara ha 48 timmar på sig. Jag tror det här kommer att bli mycket spännande, säger Joakim Lidström, Institutionen för informatik, i samband med att tävlingen presenteras för en stor skara studenter.

– Det roliga vore om det inte blir det alltför uppenbara utan att de går varvet runt en gång till och gör något nytt ur en annan vinkel, säger Michael Gill, producent på Coldwood som tillsammans med art director Dick Adolfsson deltog vid tävlingsstarten för att berätta mer om bakgrunden till spelet.

Studenterna måste lämna in sina bidrag senast kl 14.00 på fredag 19 april. Fredagen därpå, 26 februari, kommer juryn att avslöja vilka bidrag som tar hem segern.

Text och foto: Mikael Hansson