Peter Renkel
Peter Renkel, vd för Konftel, gläder sig åt att företaget nu får världsvid lansering när man köpts upp av telecomjätten Avaya.

Uppköp ger Konftel global styrka

Det började med ljudupptagningar vid pingstmöten i Lycksele. Sedan dess har Konftel frälst världen med sina konferenstelefoner, vilket lett till att Umeåföretaget köpts av den amerikanska telecomjätten Avaya för 100 miljoner kronor.

På 1980-talet hade den tämligen nybakade elkonsulten Peter Renkel uppdraget att rita teleanläggningen i nya Sparbankshuset i Umeå. Den teknikintresserade bankdirektören Erland Nygren ville också ha en bättre konferenstelefon, en utan eko och som inte klippte ljudet. Han bad Renkel att kolla vad som fanns på marknaden.

— Alla var dyra och ganska undermåliga. Så för skojs skull konstruerade John-Erik Eriksson och jag en egen konferenstelefon. Vi hade båda jobbat mycket med ljud på pingstmöten, disco och närradio i Lycksele, berättar Peter Renkel.

Patenterad teknik

Inte bara bankdirektören blev nöjd utan folk började också ringa för att beställa en likadan telefon. Renkel och Eriksson startade ett företag och såg ganska snart att här fanns en enorm potentiell marknad. Men för att växa behövdes finansiella muskler. En till en början tveksam Gunnar Ekström stod för kapitalet och 1988 bildades Konftel, vars vd i dag mycket riktigt är Peter Renkel. Med sin patenterade ljudteknik OmniSound® är företaget i dag världens näst största tillverkare av konferenstelefoner. Huvudkontoret ligger i Umeå och kontor finns även i Frankrike, England, Tyskland, USA och Indien.

Mognade på börsen

Sedan länge är ekonomin lika bra som tekniken, exempelvis fick Konftel ett internationellt pris för företagets starka tillväxt 2005—2008, då konkurrenterna utklassades vad gäller ökningen av omsättning och marknadsandelen.
En av de verkliga milstolparna på vägen till denna position är enligt Peter Renkel börsintroduktionen 1997.

— Även om den var stökig och tiden på börsen bara varade fram till 2003, var det här en verklig vändpunkt. Det gav oss marknadsföring och vi var tvungna att mogna.

Avgörande var också flytten av produktionen till Kina 2001. Konftel ville gå samma väg som flera andra teknologi-företag, frågan vara bara hur.

Alla ser helheten

— Vi tog rygg på Ericsson och hittade en tillverkare i Shenzen. Med tiden har vi skapat ett eget nätverk. Förutom betydligt större marginaler skapade det här ett självförtroende. Vi visade att vi kunde matcha de stora bolagen, säger Peter Renkel.

Självförtroendet är parat med ett stort kunnande. Många medarbetare har arbetat länge vid Konftel och har följt varje utvecklingssteg på nära håll.

— Det vanliga hos många företag är att det bara är ledningen som har helhetsbilden, men på Konftel delas den av många. Det har fått människor att växa och gjort dem stolta. Den utvecklingen har varit otroligt kul att följa.

Ljudcenter i Umeå

Samma känslor har Peter Renkel förstås också för den tid som komma skall. Avayas köp innebär stora möjligheter.

— I ett slag får vi worldwide-täckning. Från att ha varit 8—10 säljare har vi tillgång till 3 000. Konftel kliver visserligen in i en amerikansk organisation men kvarstår som självständig resultatenhet. Alla medarbetare har kvar sin anställning och får dessutom möjlighet att söka sig vidare i ett företag med 18 000 anställda.

Samtidigt kan Konftel komma att växa betydligt genom affären.

— Vi kan befästa vår ljudprofil och satsa helhjärtat på produktutveckling. Jag hoppas att vi kan skapa ett ljudcenter i Umeå med märkbart fler anställda än i dag, säger Peter Renkel.

Andra kan lära

Detta uttalas alltså drygt 20 år efter starten. Med dagens erfarenheter tycker Peter Renkel att det har tagit "alldeles för lång tid" att komma så här långt.

— Framför allt inom internationell distribution och produktutveckling tog vi vissa omvägar som kunde ha undvikits. Det ska bli intressant att använda de kunskaperna i de bolag där jag sitter i styrelsen.

Text: Claes Björnberg Foto: Mikael Hansson