vkna logo

Uppslagsboken på nätet

– Jag har aldrig använt en uppslagsbok. Aldrig i hela mitt liv. Om jag vill veta något så googlar jag och söker på internet.

Emma Lindberg är en av alla Umeås gymnasieelever som får en egen bärbar dator av sin skola. Läs om hela
projektet med elevdatorer.

Det går bra för Emma Lindberg i skolan. Hon har hittat vad hon vill göra, även om det tog något år extra. Efter ett första år på ett hälsovårdsprogram där hon inte trivdes särskilt bra bytte hon till Barn och fritidsprogrammet och det passar henne perfekt. När hon kommer tillbaka från en praktikvecka på ett dagis brister hon ut i ”Oj, vad härligt det var!”.

I framtiden kommer Emma Lindberg att jobba med barns kultur och liv. Bland många småbarn har datorer en viktig roll. Emma själv har haft dator från det hon var omkring fyra år, fast från början utan internet. Nu ser hon på sin treårige kusin hur han kopplar upp sig mot nätet för att spela spel. Utvecklingen har gått fort och Emma hakar också på och tar till sig nätets möjlighet att hålla kontakt med vänner och söka information. Internet är mycket viktigt i Emmas liv.

Googlar och söker på internet

– Om jag vill veta något så googlar och söker jag på internet. Jag använder inte skolbiblioteket, här på Dragonskolan har jag aldrig lånat någon bok där. Men Wikipedia är en plats som jag ofta kommer till och jag använder Skolverkets sidor, där finns länkar och annat, berättar Emma, samtidigt som hon konstaterar att fakta från vissa sajter som Wikipedia måste kollas en extra gång.

En stor fördel med datorn i skolarbetet är att det blivit enklare att hålla kontakt med lärare, menar Emma. Något av det bästa är att hon nu kan skicka in uppgifter via Fronter, en plattform för kommunikation.

– Även om man är sjuk och ligger hemma kan man skicka in arbeten. Där står det vilken tid man senast ska ha lämnat in och har man inte lämnat in då har man ju missat målet, säger Emma Lindberg.

Emma har också blivit van med att anteckna allt på datorn. På grundskolan fick hon skriva allt för hand och att hon nu inte behöver göra det är inget hon är ledsen för. Men att hon skulle riskera glömma bort hur det är skriva för hand är hon inte rädd för.

Elever delar filer med varandra

Hon tycker också att grupparbeten kan bli bättre med hjälp av datorn. Då skickar klasskompisarna filer till varandra på msn. Det går snabbast, tycker Emma, också snabbare än mejl. När de skickar dokument mellan varandra kan fler bli delaktiga i skrivandet.

– En kan börja skriva på sin dator och sedan skicka till de andra. Om jag sedan skriver något mer så kan de andra säga vad de tycker och så kan jag gå in och ändra. Den stora fördelen med detta är att alla har allting.

Men även om Emma tycker att det mesta är positivt med att ha dator finns det också några nackdelar. En är att hon och de andra i klassen inte fått någon väska att bära datorn i. Nu har hon köpt en egen datorväska eftersom hon inte vill att datorn ska bli förstörd om den ligger löst i andra väskor.

Kan få huvudvärk

Hon tycker också att hon ibland kan få ont i huvudet om hon använder datorn väldigt länge under en dag på skolan.

– Om man skriver mycket på datorn och kommer in på sin andra eller tredje lektion så kan få man ont i huvudet. Hemma kan jag ta pauser och gå upp och kanske dricka ett glas vatten. Men i skolan går det inte att springa ut hela tiden och avbryta. Är man inne i något så vill man gärna bli klar, förklarar Emma.

Det är därför som hon också helst låter bli msn och Facebook under lektionerna.

– Facebook är inte avstängt här på skolan, det kan jag använda på rasterna, men jag har det helst avstängt, för man kommer lätt av sig om man har det och msn igång. Så jag brukar låta bli, säger Emma Lindberg.

 

Text och foto: Mikael Hansson


Text av: Mikael Hansson

Publicerad: 9 mars, 2010



Dela artikel:

Text av:

Publicerad:

Facebook

Mikael Hansson

9 mars, 2010