T3 och Olearys
På bilden: Joanna Granström, account manager T3, Peter Sjöström, ägare O’Learys Umeå, Erika Sjöström, restaurangchef på O’Learys i Umeå, Ulrik Kärrman, teknikchef T3.

Utan internet stannar restaurangen

Ett halvår har gått sedan invigningen av nya O’Learys i Umeå. Bakom kulisserna har T3 byggt en smart wifi‐lösning som tryggar uppkoppling för betalsystem och ger fritt internet till gästerna.

Den Umeåbaserade
bredbandsleverantören T3
tar nu ännu ett steg in på tjänstemarknaden. Sedan starten 2002 har företaget vuxit snabbt och har i dag 50 000 kunder runt om i landet, under hösten har T3 dessutom öppnat kontor i Skellefteå och Stockholm. Nu tar man nästa steg och introducerar en rad tjänster specialanpassade för små och stora affärsverksamheter.

Restaurang först ut

Först ut är nya O’Learys i Umeå, som med tjänsten har tryggat uppkopplingen för betalterminaler, ökat trafiken till restaurangens webb- och Facebooksida och levererar fri wifi till samtliga gäster. Genom att checka in på restaurangens Facebooksida får gästen fri tillgång till wifi, en efterfrågad tjänst som fungerar som en automatisk marknadsföringskanal.

– Vi har märkt en rejäl ökning av besökare på Facebooksidan sedan vi la till den funktionen. Det ger en otroligt bra spridning, säger Erika Sjöström, restaurangchef på O’Learys i Umeå.

Backup för uppkoppling

I tjänsten ingår ett backup-system, där uppkopplingen automatiskt går över till 4G‐nätet om bredbandet skulle gå ner. På så vis riskerar restaurangen aldrig att bli stående med nedkopplade betalterminaler vid tillfälliga problem med bredbandsanslutningen.

– En bra fredag‐lördag har vi över 1 200 matbeställningar, rekordet är 1 554. Så gott som alla betalar med kort idag, så om kortterminalerna slutar funka då är det katastrof. Det är verkligen en trygghet att veta att det finns ett reservsystem. Det har fungerat väldigt smidigt, T3 har snabbt hittat rätt lösningar för oss, säger Erika.

En utmaning

– Det var den perfekta verksamheten att utveckla tekniken inom, och en riktig utmaning för oss. O´Learys i Utopia är stort, har otroligt många tv‐skärmar och tekniska lösningar som ska integreras, och restaurangen tar in över 700 gäster. Då gäller det att anpassa lösningarna efter det behovet, säger Ulrik Kärrman, teknikchef på T3.