Utforskar fysikens lagar med virtuellt läromedel

Phun ska inspirera nyfikenhet och kreativitet, speciellt hos barn. Det är visionen från HPC2N och VRlab vid Umeå universitet när man tagit fram den kreativa och lekfulla virtuella miljö som Phun består av.

Under våren kommer Phun att introduceras på Umevatoriet i Umeå. Men redan idag gör den virtuella lekstugan succé på Youtube i form av en demo-film som studenten Emil Ernerfeldt lagt ut (se nedan). Det är Emil som under handledning av Kenneth Bodin, föreståndare vid HPC2N/VRlab, utvecklat Phun.

Phun ser först ut som en barnslig bild ritad i paint. Cirklar, rektanglar, streck och onämnbara former i glada pastellfärger trängs på skärmen. Sedan trycker man på play och konstverket förvandlas till en virtuell verklighet.

Formerna faller mot nedre delen av fönstret, slår i varandra, ändrar riktning och reagerar precis enligt de parametrar som ställts in i förväg. Friktion, tyngd, kraft – allt tas i beräkning och omvandlas – i realtid – till resultatet på datorskärmen.

Scenariot kommer från fysikmotorn Phun – 22-åriga Emil Ernerfeldts examensarbete. På sex månader har han utformat en lekstuga och, enligt egna förhoppningar, ett läromedel, där vem som helst kan utforska fysikens lagar med ett par musklick.

En virtuell sandlåda

– Tanken är att det ska vara som en sandlåda, man ska kunna ha kul med den och kunna få utlopp för sin kreativitet, säger Emil.

För en vecka sedan släpptes Phun till allmänheten och har redan laddats ner av flera tiotals tusen personer. På Youtube fick trailern för programmet över 25 000 views på en dag.

– De flesta är väldigt positiva, vissa är sura för att de inte får igång det, men det betyder ju bara att de är angelägna om att testa.

Inspirera nyfikenhet och kreativitet

Emil är noga med att poängtera att Phun inte är ett spel. Det finns inga mål eller något man kan klara av. Däremot finns förutsättningarna för att skapa spel med programmet. Emil hoppas även att Phun kan inspirera nyfikenhet och kreativitet, speciellt hos barn.

– Det är som med Lego – Lego kanske inte används direkt i utbildningen, men det har hjälpt frambringa generationer av ingenjörer, och jag hoppas att det kommer att bli så med Phun också – att det kan få folk intresserade av teknik och ingenjörskonst.

Efter bara ett par minuter med programmet har jag, som kan noll och inget om fysik, lyckats skapa en fjäderdriven katapult med vilken jag skjuter små klot ner i en skål med vatten. Det är lätt att förstå de olika funktionerna, och man kan direkt se skillnaden när man drar i reglagen som reglerar friktion, tyngd och så vidare. En grå och sliten klyscha envisas med att eka i mitt huvud: ”det är bara fantasin som sätter gränserna”. Den rösten får dock substans av det Emil berättar.

Succé på Youtube

– Bara ett par timmar efter att jag gjorde programmet tillgängligt för nedladdning fick jag video-svar på Youtube med folk som gjort saker jag aldrig tänkt på. Någon hade gjort en maskin som flyttade klossar, en annan hade gjort en fontän.

Phun kommer snart ha öppen källkod, och förhoppningen är att det ska bildas en portal för programmet så att den community som redan är i rullning kan samarbeta effektivt och ständigt förbättra och utveckla Phun. Nackdelen med en offentligt tillgänglig källkod är att det kan bli svårare att tjäna rena pengar på programmet, men det är inte det viktigaste tycker Emil.

– Visst, jag skulle vilja jobba med Phun resten av livet, och det skulle va kul att kunna få pengar för det arbetet, men med öppen källkod kan man få hjälp av massor med människor att utveckla programmet och göra det bättre.

Text: Viktor Hariz


Text av: Mikael Hansson

Publicerad: 19 februari, 2008



Dela artikel:

Text av:

Publicerad:

Facebook

Mikael Hansson

19 februari, 2008