Joakim Olsson på Engage 2015
Joakim Olsson, art director på JO Kommunikation, kommer tillbaka från Engage 2015 i Prag, fylld av inspiration om sociala medier.

Utvecklar strategier för sociala medier

Nystartade byrån JO Kommunikation har deltagit i en av världens största konferenser för sociala medier och tar med sig hem strategier för att engagera människor på internet.

– Jag var med på Engage 2015 i Prag nu i maj för att bevaka digitala trender inom marknadsföring och hämta hem det senaste från världens ledande digitala marknadsförare, berättar Joakim Olsson på
JO Kommunikation, nystartad byrå i Umeå för digital kommunikation.

Engage är en av världens största konferens för sociala medier med deltagare från stora företag som Disney, Lego, Lamborghini, Google, Twitter och L'Oréal som ledde föreläsningar och workshops.

Groda i salladen

Joakim Olsson berättar att han var med på flera olika workshops, bland annat om hur ett företag hanterar krisen när någon twittrar om att det ligger en död groda i den inköpta salladen, hur nya medarbetare kan hittas via sociala medier eller försäljningen av ett varumärke kan ökas under sommaren med stöd av sociala medier.

– Jag tar med mig hem många nya verktyg för hur vi kan sätta upp en strategier för sociala medier tillsammans med våra kunder i Norrland, säger Joakim Olsson.

Det handlar enligt Joakim Olsson bland annat om att jobba med data och statistik från följare på sociala medier för att bättre anpassa strategin. Men också att hitta rätt målgrupp och hur innehållet kan anpassas för att få kunden att engagera sig i ett företag.

– Det gäller att hitta rätt strategi för varje företag, säger Joakim Olsson.

Flera av föreläsningarna som gavs under konferensen finns nu tillgängliga på
SocialBaker.


Text av: Mikael Hansson

Publicerad: 28 maj, 2015



Dela artikel:

Text av:

Publicerad:

Facebook

Mikael Hansson

28 maj, 2015