Andreas Lind, Uminova Innovation, Conny Björnehall, Sogeti, och Kerstin Edvardsson, BIC Factory.
Ut och testa dina idéer, menar Andreas Lind, Uminova Innovation, Conny Björnehall, Sogeti, och Kerstin Edvardsson, BIC Factory.

Experternas råd: lyssna på kunden

Sitta inte hemma på kammaren för länge och fila på tekniska lösningar. Ut och pröva dem istället, lyder rådet från tre erfarna digitala coacher.

Kunden i fokus har varit årets tema på Webbdagarna i Stockholm. 1 600 deltagare från hela landet har inspirerats och nätverkat under två dagar före påsk.

Infotech Umeå passade på att under en paus i konferensen fånga in tre av deltagarna för ett samtal utifrån Webbdagarnas tema, nämligen Kerstin Edvardsson, digital projektledare på inkubatorn BIC Factory, Conny Björnehall, ansvarig för digitala lösningar inom IT-bolaget Sogeti och Andreas Lind, affärscoach på inkubatorn Uminova Innovation.

Kunden i fokus
Att kunden i fokus varit ett bra och viktigt tema är alla tre överens om. Kerstin och Andreas jobbar med att stötta entreprenörer som vill starta nya företag och Conny ger på Sogeti stöd åt företag som vill växa med digitala kanaler. De ser alla i sin vardag vikten av att företag kan lyfta sin blick från den egna produkten eller tjänsten till att ge tid för att verkligen förstå vilka behov deras kunder har.

– Jag vill gärna lyfta fram årets tema kunden i fokus. Men det är viktigt att inte bara titta på kunden efter att den har köpt något. Jag tycker man ska titta på kunden eller användaren som en medarbetare och se hela användarresan och upplevelsen. Det handlar om kunden i fokus hela vägen, säger Conny Björnehall, som själv också var en av talarna under Webdagarna.

Ligga nära kunden
Kerstin Edvardsson och Andreas Lind håller med om vikten av att företagare ligga nära sina kunder.

– Det kan vara riskabelt att bara gå sin egen känsla. Det är viktigt att ha örat nära kunden för att lyssna av bättre, säger Kerstin Edvardsson.

– Men jag ser också att många nya företag är duktiga på sociala medier och på att ha dialog med kunderna. Den relationen är viktig, fortsätter hon.

Sitt inte på kammaren
Andreas Lind varnar för att sitta hemma på kammaren för länge och fila på sin tekniska lösning, sin produkt eller tjänst. En mycket bättre strategi är att gå ut och pröva idéerna.

– Ofta kan det vara lätt att alltför tidigt komma med en lösning på olika problem. Därför är det viktigt för startups att gå ut och prata med många för att se vilka behov som finns. Ju fler du har pratat med desto säkrare kan du vara på att den lösning som du har är något som kommer att tas emot bra, säger Andreas Lind.

– Det är bättre att möta verkligheten tidigt och ta smällen fort för att kunna anpassa sig, säger Andreas Lind.

En fälla som många entreprenörer kan gå i är att bli alltför teknikdrivna, menar de tre. IT och teknik sätts då snabbt upp som lösningen på problem.

– Men det vi egentligen vill är att hitta behoven hos kunden. Tekniken och alla fantastiska sensorer ska bara vara möjliggörare för att lösa ett problem eller ett behov, det är den aspekten som är det viktiga, menar Conny Björnehall.

Lyssna på kunderna
Andreas Lind påpekar att om företag redan från början tar för vana att lyssna på sina kunder så är det något som kan följa med också när företaget växer.

– Men kundens utveckling är det viktiga. Kunden äger dig som företagare, som företagare ska du bara se till så att produkten fungerar. Men det är kunderna som bestämmer, är det inte tillräckligt bra det som du erbjuder så går de till någon annan, fortsätter Andreas Lind.

Kerstin Edvardsson betonar att det är viktigt att lyssna på kunder som vågar vara kräsna.

– Förutom att tekniken ska ses som möjliggörare för att lösa ett problem eller ett behov handlar det om att bygga framtidens kundupplevelse, säger Kerstin Edvardsson.

Givande webbdagar
Att ha varit med på Webbdagarna är givande, menar alla tre. Kerstin Edvardsson sammanfattar med att lyfta fram både inspirerande föreläsningar och djupdykningar i enskilda områden.

– Det har varit bra att omvärldsbevaka och lyssna in trender med föreläsare som vet vad de talar om. Det ger både inspiration och kunskap som man kan ta med sig till sitt arbete. Nu är det bara att åka hem och jobba med all denna inspirationsinjektion, säger Kerstin Edvardsson.