Creative Summit Alf Rehn
Alf Rehn utmanade bekvämligheten och sporrade deltagarna till att våga det nya.

Vågar kliva ut ur det bekväma

Creative Summit i Skellefteå har vuxit ut till en konferens av bästa världsklass där deltagarna bjuds på en internationell talarlista från den digitala upplevelseindustrin som skulle fylla föreläsningssalar var som helst i världen.

För femte året i rad bjuder den digitala kreativa branschen i Skellefteå in till
konferensen Creative Summit. I år går den av stapeln 13 – 14 juni och har lockat närmare 300 interaktionsdesigners, utvecklare, kodare, filmarbetare, digitala kreatörer och reklamfolk till två dagars möte i försommarens Skellefteå med en talarlista fylld av idel världsnamn från olika digitala områden. Med den klass som konferensen håller idag skulle den fylla platserna var den än arrangerades, om det så var i London, Barcelona eller New York.

En viktig bakgrund till den mycket höga kvaliteten på konferensen står att finna i företaget North Kingdoms och de andra Skellefteåföretagens samarbeten inom nätverket The Lodge med stora internationella bolag som Adidas, Disney, Toyota, LG, Vodafone, Google, Diesel och andra företag.

Ut ur det bekväma

Men precis som slaven som viskar i den romerske kejsarens öra ”Kom ihåg att du är dödlig”, behöver någon också ta den rollen när den framgångsrika branschen möts under konferensen. Uppgiften axlas med synbar glädje av Alf Rehn, professor från Åbo universitet i Finland, som håller sitt inledningstal på konferensens första dag. Han inte bara går upp på scenen, han intar den, samtidigt som han spänner blicken i de närmare 300 konferensdeltagarna. Ett timslångt anförande följer sedan som blir till en predikan över att våga ta klivet ut ur det bekväma livet, bort från de rum som lockar med trevlighet, där alla vill vara lika, där alla vill tänka samma tanke och alla tittar snett på de som står utanför, de som ännu inte sett ljuset.

– Är vi här för att klappa varandra på ryggen i en bekvämlighetszon? Eller kan vi utmana de oändligt många alternativa framtider som vi inte vet något om?, dundrar Alf Rehn.

Inte stelna

Som varje god predikant känner Alf Rehn sin församling. Han varnar kreatörerna i salongen för att bli alltför bekväma i den egna gruppen, att stelna och fastna i det uppenbara. Varför utveckla för tonåringar när man kan utveckla för pensionärer som har mycket starkare ekonomi? Varför snegla mot Kina när Vitryssland och Kazakstan kan erbjuda mer intressanta marknader?

– Alla vill vara Batman som alltid har rätt och imponerar på andra. Men jag försöker hellre vara Jokern som vågar fråga ”Why so serious?”, förklarar Alf Rehn.

Det provokativa talet blir till en perfekt inledning av Creative Summit som den höjdpunkt den är för den digitala kreativa branschen i Västerbotten och i synnerhet Skellefteå. För femte året i rad vill konferensen inspirera och utmana digitala kreatörer att våga se längre, att spänna bågen ytterligare något.

Creative Summit
Jonathan Harris, till vänster, berättade om sin digitala bildkonst, här tillsammans med konferensens moderator Sveinung Skaalnes.

Stark internationell talarlista

Övriga föreläsare under dagen skämmer inte det starka rykte som byggts upp kring Creative Summit. Talare efter talare, världsledande inom sina olika områden, kliver upp på scenen. Kiran Akal från Trinidad berättar om det fysiska teaterrum, Sensorum, han leder där digital teknik skapar upplevelser som gör att 3D-glasögonen i biosalongen med ens känns väldigt platta.

Alfredo Aponte från Puerto Rico, som arbetar på North Kingdoms Stockholmskontor, lyfter tankarna kring hur det sant mänskliga inte får trampas ner av teknik, en insikt som utvecklare och programmerare behöver ha med sig när de skapar digitala produkter.  

Jonathan Harris från USA är näste talare av världsklass på scenen. Som digital konstnär arbetar han bland annat med stora datakällor och sökningar på internet som en grund för avancerade, ofta interaktiva, digitala bilder fyllda av berättelser om mänskligt liv och känslor som kärlek, längtan, stolthet, glädje,ensamhet, hat och allt annat som människor fyller bloggar, twitterflöden och andra uppdateringar på internet med.

Och det var bara den första dagen av två.

Kvinnorna som saknas

Enda smolken i bägaren från denna första dag av Creative Summit är möjligen den långa raden av män på talarlistan. Det är en brist som flera noterar från scenen och det tas också upp i twitterinlägg av deltagare på konferensen.

Men den bristen förringar dock inte att Creative Summit i Skellefteå är en av de starkaste konferenserna i Sverige kring digitala upplevelser. Om inte den starkaste.

Creative Summit Alf Rehn

Alf Rehn, professor från Åbo i Finland, provocerar och ifrågasätter i sitt inledningstal.

 

Creative Summit
Sofie Edvardsson och Jakbo Nyström från Soja Film deltog under Creative Summit.

Creative Summit
Kalle Jegers, cross media strateg på Helllo Future och lärare på Umeå universitets masterprogram i Cross Media Interaction Design i Skellefteå.

Creative Summit
I gröngräset: Andreas Lindh, Uminova Innovation, Nico Allergren, Dohi Sweden, Hanna Olsson, Bostaden, Mikael Hansson, InfoTech Umeå, och Nicke Berglund, Dohi Sweden.

Creative Summit
Leif Rehnström från Hello Future tillsammans med föreläsaren Kiran Akal.

Creative Summit
Alfredo Aponte, North Kingdom, var en av föreläsarna på Creative Summit.  

Text: Mikael Hansson, Foto: Mikael Hansson och Emanuel Dohi.