Åsa Ågren Wikström

Vännäs satsar på sociala medier

Nu satsar Vännäs kommun på sociala medier som Facebook och Twitter. Kommunchef Åsa Ågren Wikström har själv över 4 300 vänner på Facebook och mer än 400 följare på Twitter.

Allt fler kommuner gör sig synliga på Facebook, Twitter och andra sociala medier för att öka dialogen med invånare och andra intresserade. Åsa Ågren Wikström, ny kommunchef i Vännäs sedan i våras, driver på frågan och hon tror mycket på de sociala mediernas möjlighet att skapa en ökad kommunikation och öppnare dialog med medborgarna.

Själv föregår hon med gott exempel på både Twitter och Facebook där hon varje dag ger glimtar från sin vardag som kommunchef och kommenterar vad som händer i Vännäs med inlägg som ”Haft bra diskussioner med KS om näringslivsutveckling och organisation hela fm. Planering hela em. Full fart är förnamnet i #Vännäs! :)”.

– Twitter och Facebook är naturligt för mig, och alls ingen tidstjuv, säger Åsa Ågren Wikström. Hon menar att ett Twitterinlägg inte tar längre tid för henne än ett sms.

Twitter av Åsa Ågren Wikström
Vännäs kommunchef Åsa Ågren Wikström är mycket flitig med att kommentera sin vardag på Twitter och Facebook.

Följs av tusentals

De inlägg och statusuppdateringar som Vännäs kommunchef skriver på internet följs av många. På
Facebook har hon över 4 300 vänner
och
på Twitter mer än 400
som följer henne. Vanan att uttrycka sig i de sociala medierna fick Åsa Ågren Wikström i samband med att hon kandiderade till riksdagen 2005.

– Sociala medier var då för mig en av pusselbitarna i kommunikationen med väljarna. Det blev ett verktyg för att kunna nå ut, förklarar Åsa Ågren Wikström, som nu vill att också Vännäs kommun ska använda sig av de möjligheter som de sociala medierna ger. Målet är att skapa ökad insyn i kommunens verksamhet och göra Vännäs kommun mer känt.

– Jag vill att det ska vara enklare för människor att komma i kontakt med kommunen. Trösklarna får inte vara för höga, säger Åsa Ågren Wikström.

Strategiskt arbete pågår

Det strategiska arbetet med sociala medier i Vännäs kommun är tänkt att landa i ett policydokumentet senare under hösten. Själv har hon redan sett till så att kommunen finns på Twitter med
användarkontot @vannaskommun
även om det än så länge bara är en första försiktig start med några enstaka inlägg under de första veckorna efter sommaren semestrar. Hon har också tagit initiativ till att använda
hashtaggen #vännäs
på Twitter för att det ska bli enklare att hitta inlägg som handlar om kommunen.

Åsa Ågren Wikström menar att det finns mängder av dagsaktuella ämnen i Vännäs som kan lyftas av sociala medier. Att visa upp vad de närmare 1000 eleverna på Liljaskolan gör, att låta folk komma till tals om nya pendeltågstrafiken, planeringen av äldreboenden och samarbetet med Arkitekthögskolan om energi- och klimatsmarta boenden är bara några av de aktuella frågor som kan rymmas i kommunens kanaler i de sociala medierna.

– Syns man inte finns man inte och vi ska kommunicera ut bra saker. Vännäsborna ska känna stolthet över att bo här och det känns som att man förstår att vi ska lyfta Vännäs, säger Åsa Ågren Wikström med sin starka tro på internet som en viktig kanal för kommunens kommunikation.

Text och foto: Mikael Hansson


Text av: Mikael Hansson

Publicerad: 24 augusti, 2011



Dela artikel:

Text av:

Publicerad:

Facebook

Mikael Hansson

24 augusti, 2011