David Sandberg och David hasselhoff
David Sandberg från Umeå ch Baywatch-stjärnan David Hasselhoff från musikvideon till Kung Fury. Foto: Universal.

Världen pratar om Kung Fury från Umeå

Ledmotivet True Survivor med David Hasselhoff har fått mer än sex miljoner visningar på Youtube, nomineringen till Cannes-festivalen blev officiell i veckan och världens medier kan inte sluta prata om Kung Fury.

Det har nu snart gått en vecka sedan videon släpptes på Youtube. Varje dag kommer det in ca en miljon nya tittare som kommenterar, delar och förundras över den svenska filmen Kung Fury och dess ledmotiv True Survivor.

Men det är inte bara sociala medier som har hyllat Kung Furys ledmotiv. Även internationell press har gått i taket och i USA, Tyskland och Storbritannien har klippet rullats i flera av TV:s stora nyhets och morgonprogram. Över 700 artiklar har publicerats på en vecka och det är fortfarande fem veckor kvar till filmen släpps på Youtube och SVT Play den 28:e maj.

Flera av de största medierna berättar om Kung Fury denna vecka. Där finns
Spiegel,
Stern,
Fox News,
USA Today,
Mashable,
The Verge,
Wired,
Malaya Mail,
Time Magazine,
People, med flera. 

– Det känns lite overkligt just nu, säger David Sandberg, idéskaparen bakom Kung Fury, som just nu sitter i studion och pillar med de sista detaljerna för själva filmlanseringen.

Trots att filmen varit färdig en tid nu finns fortfarande saker att göra, särskilt inför planeringen av visningen i Cannes och på SVT Play.

– Jo, även om själva filmen är klar så är det mycket omkring som händer. Viktigast just nu är att ge tillbaka till de som backade projektet och gjorde det möjligt från början, säger David Sandberg.