Youtube-exempel

Västerbotten kliver fram på Youtube

Företag och organisationer i Västerbotten är framåt på Youtube och visar att rörliga bilder blir allt mer viktigt. Här finns allt från humorgruppen Swedish Meal Time med över 25 miljoner visningar till avancerade multitouch-visningar och simuleringar.

Att Youtube är en viktig kanal för att sprida budskap syns tydligt när man följer hur företag och organisationer i Västerbotten lägger upp filmer för att visa sin verksamhet. Swedish Regular Meal Time, grundat av bland annat studenter från Umeå universitet har flest visningar med sammanlagt över 25 miljoner besök på sina filmer om brutal matlagningskonst.

Men här finns också företag som NUITEQ från Skellefteå som för kunder över hela världen visar sina multitouch-pekskärmar, här finns företag som Oryx som med sina träningsplattformar för maskinförare har samarbeten med Volvo, Kalmar Industries, ABB och andra stora företag, och här finns ett flertal spelföretag och digitala byråer som exempelvis North Kingdom, Dohi Sweden, Zordix och Arrowhead.

Här nedan är ett urval av några filmer som just nu rullar på Youtube och sprider glansen från Västerbotten över resten av världen. Många fler filmer kunde också finnas med i urvalet, men denna gång nöjer vi oss med dessa.

 

Gör succé med brutal matlagning

25 miljoner visningar på Youtube och över 100 000 Facebook-fans! Succén fortsätter för it-studenterna från Umeå universitet som ligger bakom Swedish Regular Meal Time. År 2011 har varit en dundersuccé för studenterna från utbildningarna Digital medieproduktion, Datavetenskap och Cross Media Interaction Design vid Umeå universitet som producerar brutala matlagningsfilmer på Youtube.
Filmerna har visats närmare otroliga 25 miljoner gånger och på Facebook har gruppen nu nått över 100 000 fans som gillar dem. Världens mest kända it-studenter från Västerbotten kan de utan konkurrens kalla sig.

Kunder över hela världen för multitouch-skärmar

Skellefteåföretaget NUITEQ har utvecklat en multitouch-lösning för stora bildskärmar och har idag kunder över hela världen. Företaget startades av studenter från Luleå tekniska högskola och finns i dag i Skellefteå. InfoTech Umeå har tidigare haft anledning att skriva om NUITEQ, bland annat i samband med att företaget av Red Herring utsetts till ett av världens hetaste unga teknikföretag.

Informatik utbildar för it-branschen

Studenterna Matilda Höglund och Sebastian Hall på Digital Medieproduktion, Umeå universitet har på uppdrag av institutionen för Informatik producerat en minuts film för att presentera Systemvetenskapliga programmet, Digital Medieproduktion och Beteendevetenskapliga programmet med IT-inriktning. Det är utbildningar som it-branschen i Västerbotten gärna rekryterar nya förmågor ifrån.

Träningssimulator för maskinförare

Filmen visar hur en träningssimulator kan användas för att utbilda förare av Volvo hjullastare. Simulatorn består av en originalhytt med kontrollspakar från Volvo monterad på en rörlig plattform. Simulatorn är utvecklad av Oryx Simulations från Umeå i samarbete med Volvo Construction Equipment.

Förklarar fysik lekfullt för barn och unga

Algodoo är en 2D-simuleringsmiljö som gör det möjligt att med en dator skapa interaktiva scener på ett lekfullt sätt. Vatten som rinner, en boll som studsar, en bil som accelererar, en raket som skjuts upp i luften – allt har med fysik att göra och allt detta går att simulera i Algodoo på ett lekfullt sätt. Programmet Algodoo har tagits fram av företaget Algoryx i samarbete med forskare vid Umeå universitet och man har mött ett mycket stort internationellt intresse för läromedlet.

Hög klass på Nintendospel

Zordix är Umeåföretaget som satsar på utveckling av Nintendospel. Här är en animerad trailer för spelet 1950s Lawn Mower Kids som haft stor framgång i Europa och nu senast lanserades i USA den 3 november för Nintendos DSiWare-plattform.

 

Spelar trummor på vad som helst med Tabledrum

TableDrum från Umeåföretaget Dohi Sweden finns med bland hyllade appar när Apple släppte sin lista över de bästa och mest populära programmen 2011 på App Store. Det var ännu en bekräftelse på företaget Dohi Swedens framgångar under det senaste året. App Store Rewind har utsett årets bästa appar till iPhone och iPad i 20 kategorier och det är i den svenska kategorin av Entertainment som TableDrum rankas som trea bland de fem bästa programmen. På Youtube har man också nått stor spridning med sin film om appen med över 100 000 visningar.

I teknikens framkant med North Kingdom

North Kingdom från Skellefteå har för Vodafones räkning skapat en engagerande mobil spelupplevelse som hösten 2011 rullats ut i Tyskland. Spelet går ut på att med kameran i sin mobil upptäcka och skjuta ner digitala  buffermonsters som placerats ut med hjälp av GPS-koordinater runt om i Tyskland.

Interaktiv skärm visar hur fabriken mår

Kontrollrummet vid returpapperslinjen på SCA Packaging Obbola har blivit en testmiljö för en ny sorts interaktiv skärm som kontinuerligt visar hur fabriken ”mår”. Med hjälp av den interaktiva skärmen kan man visualisera data från olika processer i fabriken. Det gör att operatören på returpapperslinjen, genom att interagera med skärmen, kan följa vad som händer på andra avdelningar och därigenom lättare planera produktionen på den egna linjen.
Med prototypen hoppas man kunna höja kvaliteten i processerna. Skärmen är ett samarbete mellan SCA Packaging Obbola, ABB Corporate Research och Interactive Institute Umeå.

Umeå Creative visar prov på skicklighet

Branschorganisationen Umeå Creative består av dryga 35 företag inom den digitala näringen i Umeå och för något år sedan tog man fram en slagkraftig showreel för att visa på dessa företags kunskap och skicklighet. I snabba klipp visar filmen ett tjugotal exempel på produktioner som företagen producerat. Här finns allt från internationellt lanserade fighting-spel och iPhonespel till indiespel, men också interaktiva utbildningsfilmer, reklamfilmer, musikvideos och avancerade simuleringar för tung basindustri.

Magicka vågar satsa på humor

Magicka från Arrowhead i Skellefteå utspelar sig i fantasymiljö och uppdraget är att rädda världen Magicka från undergång och de hotande onda krafterna. Man kan spela i team på upp till fyra personer och varje spelare har tillgång till spells, trollformler, som kan kopplas samman i upp mot 5000 olika kombinationer vilket gör spelet unikt.

Unikt för ett spel i en sådan här klassisk genre är också att man lagt in en stor dos av humor i upplägget. Man driver kärleksfullt med Tolkienvärlden och en förebild som utvecklarna haft är Monthy Pythons absurda humoristiska perspektiv på världen. Att detta uppskattas av spelarna märks tydligt på de olika communities där spelet diskuteras.

 

Animerad film lockar

Soja Film har på kort tid gjort sig kända för bland annat avancerade animerade filmer. Här är ett exempel där man bildsatt ett budskap om Umeås tillväxt.

 

Geek Girl Meetup Umeå

Ett exempel från sajten Bambuser platsar också på denna lista eftersom det visar hur livesändningar över nätet från konferenser och seminarier blir allt mer populärt. Här på filmen, som alltså kommer från Bambuser och inte Youtube, är det över 80 kvinnor som deltar på första träffen med Geek Girl Meetup Umeå. Sofie Edvardsson, Soja Film, Charlotte Wiberg, Creative Camp, Lilian Johansson, webbstrateg och Elin Tjerngren, Hello Future, föreläste.