De vill underlätta för Legobyggare över hela världen att återanvända Legobitar. Affärscoacherna på Uminova Innovation har varit avgörande för att bygga startup-boalget BriXtar, menar grundarna Jonathan Jehander och Martin Krosstedt.
De vill underlätta för Legobyggare över hela världen att återanvända Legobitar. Affärscoacherna på Uminova Innovation har varit avgörande för att bygga startup-boalget BriXtar, menar grundarna Jonathan Jehander och Martin Krosstedt.

Veckans startup: BriXtar

Grundarna av BriXtar upptäckte ett behov när de byggde Lego med sina barn. Nu har deras tjänst lanserats i Sverige och redan samlat tusentals användare.

Det Martin Krosstedt och Jonathan Jehander upptäckte var att deras barn kunde bygga med Lego hur länge som helst, så länge de hade instruktioner. Utan dem tappade de intresset direkt. Men hur fäderna än letade på nätet hade de svårt att hitta instruktioner som passade till bitarna de redan hade hemma. En affärsidé var född.

Tjänsten heter BriXtar och är i dag en app med tusentals användare. Här kan användarna mata in de Legobyggen de har och enkelt hitta bygginstruktioner som matchar de befintliga Lego-bitarna. Men samtidigt har appen blivit en mötesplats för alla Legoentusiaster, ett slags Instagram för legobyggare.

Visa upp byggen eller sök instruktioner

– Det har varit väldigt givande att lära känna några av Sveriges främsta Legobyggare och bygga detta community tillsammans med dem. Det är i mötet mellan de vuxna entusiasterna och de byggande barnen med sina föräldrar, som själva magin i appen uppstår, förklarar Jonathan Jehander.

Vägen hit har varit lång. Martin och Jonathan har på vägen plockat in två utvecklare och en jurist som delägare och fått finansiering från Umeåbaserade Fort Knox. Nu är de inne i en lanseringsfas där Sverige är först ut.

Stort brus och hård konkurrens

– Den största utmaning under sista året har varit att få tiden att räcka till, säger Jonathan med ett skratt. Ingen av oss har drivit företag tidigare och det är lätt att tro att allt går fortare än vad det egentligen gör. Det räcker inte att ha en bra produkt för att lyckas, bruset är väldigt stort och det är en stor utmaning.

Belöningen är den otroligt positiva feedback teamet får från sina mest lojala användare, tycker Jonathan.

– Ställer vi en fråga om appen får vi otroligt mycket positiv feedback. Användarnas engagemang är något som förvånar mig, folk är villiga att lägga sin tid att tillsammans med oss utveckla det här till något användbart. Det gör att vi orkar så mycket mer.

Vill lyfta fram coacherna

Jonathan vill gärna lyfta fram affärscoacherna Sara Olofsdotter och Andreas Lind som han menar har varit ovärderliga för BriXtars utveckling.

– Både Martin och jag kommer från bankvärlden och har till exempel ingen tidigare erfarenhet av marknadsföring, så där har deras input varit avgörande. Vi har fått en förståelse från allt från varumärke till att bli bättre kravställare mot konsulter.

Efter lanseringen i Sverige väntar världen. Det finns uppskattningsvis 400 miljoner människor som bygger med Lego varje år och bitarna finns i ett stort antal länder, så potentialen är enorm.