Vårt system ska ha en öppenhet som ska förenkla för ägaren av till exempel en fastighet , säger Johannes Nylund, grundare av Service Node.
Vårt system ska ha en öppenhet som ska förenkla för ägaren av till exempel en fastighet , säger Johannes Nylund, grundare av Service Node.

Veckans startup: Service Node

Idén till Service Node föddes när Johannes Nylund insåg att det går att digitalisera all serviceinfo i trapphus och hissar. Det var grunden till startup-företaget.

– Det var uppenbart att man skulle tjäna på att digitalisera den här informationen, säger Johannes Nylund som är VD och grundare av startupen Service Node som just nu deltar i Uminova Innovations acceleratorprogram. Det borde vara en fördel för såväl företagen som de publika besökarna i till exempel en fastighet, att de kan komma åt utvald information enkelt med sin telefon eller dator.

Fysiska och digitala servicenoder

Idén blev Service Node som nu arbetar med att placera ut fysiska servicenoder i form av små brickor där användarna kan ta del av utvald information via NFC (Near Field Communication som pratar trådlöst med din telefon) eller en unik QR-kod (som du skannar in).

– Vårt system ska ha en öppenhet som ska förenkla för ägaren av till exempel en fastighet att kunna byta serviceföretag. I dag äger många leverantören sin egen data vilket inte alltid gynnar båda parter. Men vi tror också mycket på att göra hela hanteringen mer transparant och publik, helt enkelt att alla servicenoder också kan få en social publik funktion.

Inga arga lappar

Ett tydligt exempel är om ett städföretag precis har utfört en trappstädning också kommer en barnfamilj hem med leriga barn och barnvagnar och trappan kan se ostädad ut direkt. En annan hyresgäst surnar till och ringer fastighetsägaren och klagar över att det aldrig städas, fastighetsägaren ringer städbolaget som försöker förklara att de har städat och fastighetsägaren får ringa tillbaka till hyresgästen och förklara läget.

– Tänk om den uppretade hyresgästen själv enkelt via vår servicenod kunde kontrollera att städbolaget faktiskt hade varit där och kanske även skicka in en begäran om ny städning som både städbolag och fastighetsägare fick ta del av, förklarar Johannes. Ett antal telefonsamtal och en hel del irritation skulle kunna kapas bort väldigt enkelt vilket i förlängningen höjer värdet på fastigheten, skapar nöjdare hyresgäster och kapar tid och kostnader i underhållet.

Användningsområdena är många

Service Node är ännu så länge i uppstartsfasen, men har ett par pilotkunder igång. Förutom Johannes består bolaget i dag även av Pontus Kressner, som är försäljningsansvarig i Stockholm, och fyra utvecklare i Bangladesh. Utvecklarna har de fått hjälpa att hitta via företaget Strativ, som också har gått Uminova Innovations acceleratorprogram.

– Det riktigt spännande är att vår idé är så skalbar och öppen, säger Johannes. Det finns så väldigt många användningsområden för våra noder, fler än jag tror att vi ens har insett. Det är enormt roligt att få driva det här framåt och nästan varje dag hitta nya fördelar med vårt system. De ska bli kul att se hur långt de kan ta oss!