Sökmotoroptimering med InfoTech Umeå
Jessica Nylund, som genom företaget Supercat säljer tillbehör för kattägare, och Nicola Fackel, som driver webbshopen SavannaHome för inredning, var två av deltagarna under InfoTech Umeås välbesökta seminarium om sökmotorer. Till höger Eva Lundberg från företaget Lilla Mirakel.

Vill hitta de bästa sökorden

Samtalen bland deltagarna blev intensiva när 130 webbansvariga, alla nyfikna på hur sökord kan öka trafiken till den egna sajten, mötte två av Sveriges främsta experter inom sökmotoroptimering.

Att intresset för sökord och att nå ut med webbsidor är stort märks när InfoTech Umeå bjuder in till seminarium om sökmotoroptimering. Ett ämne som är viktigt, vare sig du driver e-handel för tuffa streetkläder, säljer tillbehör till kattägare eller ansvarar för en turistbyrå – alla vill ju att besökare ska hitta fram till den egna webbsidan.

Det finns teknik för det, det kallas för sökmotoroptimering, och innebär att när dina kunder knappar in sökord på sökmotorer som Google, Bing och Yahoo så är det din sajt som hamnar högst upp på träfflistorna.

Sökmotoroptimering med InfoTech Umeå
De vill gärna veta mer om hur sökord kan öka trafiken till webbsidor. Tinna Jonsson och Theres Hiltunen vill att turister ska hitta fram till visitumea.se, Umeåregionens officiella turistguide, och Joakim Olsson vill ha besökare till webbshopen Staydirty.

– Vi behöver hjälp för att exponera vår webbshop så därför är det bra att vara här. Vi säljer streetkläder och vill nå kunder som sticker ut och har en unik stil. Sådana som inte vill ha det alla andra har på sig, säger Joakim Olsson, webbredaktör och marknadsansvarig för e-handelsbutiken Staydirty.

Joakim är en av de 130 nyfikna som kommit till InfoTech Umeås arrangemang för att lyssna på Markus Renström, global chef för Yahoos sökmotoroptimering och sökmotorexperten Magnus Bråth, nyligen återvänd till Sverige från Malta och Costa Rica. Han är en av landets mest välkända sökmotorkonsulter och driver numera företaget Brath AB i Örnsköldsvik.

I ett samtal från scenen med Mikael Englund, marknadsansvarig på InfoTech Umeå, ger de båda experterna både handfasta råd och praktisk vägledning. Så gott det nu går, för även om man är expert är det inte alltid helt lätt att ha koll på hur algoritmerna som styr sökmotorerna i detalj arbetar.

Sökmotoroptimering med InfoTech Umeå
Två av Sveriges främsta experter på hor sökmotorer fungerar medverkade under InfoTech Umeås seminarium om sökord och sökmotorer. Markus Renström, global chef för Yahoos sökmotoroptimering, och Magnus Bråth, konsult och sökmotorexpert. Till vänster seminariets moderator Mikael Englund från InfoTech Umeå.  

Därför trycker Markus Renström från Yahoo om och om igen på vikten av att lära känna och förstå sina kunder. Det är fokus på kunden som är lösningen, även när det handlar om sökmotoroptimering. För när du förstår hur dina kunder tänker då blir det också lättare att hitta de rätta sökorden, förklarar han.

– Det som fungerar för användaren kommer också att fungera för sökmotorerna. Gå alltid efter hur användaren tänker, betonar Markus Renström under samtalet från scenen.

Tänk bra innehåll

Att det också är viktigt att inte fuska med innehållet på den egna sajten är det andra rådet som Yahoos globala sökchef vill ge.

– Tänk bra innehåll. Det är något som gäller för alla de tre största sökmotorerna. Kvalitet, kvalitet, kvalitet är det viktiga, konstaterar Markus Renström och berättar att alla de stora sökmotorerna använder teknik för att analysera innehållet i webbsidor. Upptäcks fusk med sökord som på något sätt inte är kopplat till sajtens innehåll så kan det straffas genom att sajten inte kommer med på träfflistorna.

För Joakim Olsson är det mycket nyttigt som kommer från de två sökmotorexperterna. Staydirty, webbshopen som han jobbar med, har kunder som sysslar med extremsporter med en, som Joakim beskriver det, ofta lite hårdare stil.

Det är en nischad bransch men konkurrensen är hård, inte minst från butiker i USA. Via internet är det därför lätt för kunderna att hitta fram till andra sajter vilket gör det än mer viktigt för Staydirty att hitta de rätta sökorden som kan dra in kunder till sajten.

Extra inspiration

Under den workshop som följer efter samtalet mellan Magnus Bråth och Markus Renström får Joakim Olsson och de övriga i publiken extra inspiration. Magnus och Markus går mellan grupperna för att lyssna på samtalen och ge svar på alla frågor som dyker upp.

Bredden på deltagarna är stor. Här finns många som liksom Joakim Olsson driver handel på nätet, men också informatörer från universitet, kommun och andra organisationer har kommit för att lyssna till sökmotorexperterna.

Tinna Jonsson och Theres Hiltunen deltar tillsammans med flera av sina kollegor från Umeåregionens Turistbyrå . De ser det som naturligt att med hjälp av internet och sökordsoptimering öppna upp Umeå med kranskommuner för turister ännu lite mer.

– Jag är här för att lära mig mer om sökmotoroptimering för vår sajt visitumea.se, berättar Tinna Jonsson.

–Bra är att vi fått höra att vi ska tänka på vad våra besökare, turisterna, vill, kommenterar Theres Hiltunen, innan de båda ger sig in i gruppdiskussionerna igen.

Sökmotoroptimering med InfoTech Umeå
Maria Carlsten, Skellefteå Kraft, visade att också energibolag har stort intresse av att nå fler kunder med rätta sökorden.

Sökmotoroptimering med InfoTech Umeå
Markus Renström, global chef för Yahoos sökmotoroptimering, ger direkta råd under workshop om hur sökmotorer fungerar.

Sökmotoroptimering med InfoTech Umeå
Sökmotorexperten Magnus Bråth, till vänster, svarar på frågor om sökordsoptimering från Jan Axelsson, fysiker vid Norrlands universitetssjukhus, som gått vidare till Sverigefinal i Venture Cup med företaget Dicom Port.

 

Sökmotoroptimering med InfoTech Umeå
Martin Andersson, webbutvecklare på spelbutiken Incrade, Daniel Lind, systemutvecklare på Västerbottens Museum, och Anders Bergström, Forma Försäljning, diskuterar sökord för sina olika verksamheter.

 

 

 

Text och foto: Mikael Hansson