Next Up
Anna Henningsson, Elin Hörnfeldt, Freja Wieslander, Hanna Söderström och Petra Andersson är alla studenter som vill inspirera fler unga, gärna flickor, att välja it-utbildningar. Till höger Marielle Arvidsson, regional projektledare i Umeå för tävlingen Next Up.

Vill locka fler unga att plugga it

Fler unga, inte minst flickor, ska lockas att upptäcka it-branschen. Nu kommer tävlingen Next Up till Umeå för att inspirera åttondeklassare genom möten med datatjejer och it-företag.

I tre svenska städer, Umeå, Stockholm och Göteborg, anordnas tävlingen
Next Up, en IT-inspirerad tävling riktad till åttondeklassare. Next Up är ett strategiskt initiativ från IT&Telekomföretagen, som syftar till att långsiktigt inspirera unga , särskilt flickor, till studie- och yrkesval som leder till en framtid inom IT-sektorn.

Viktigt att inspirera

– Det är viktigt att riva ner barriärer och inspirera med förebilder, säger Anna Henningsson, som själv läser Teknisk datavetenskap vid Umeå universitet.

Hon är med under den kick off som arrangörerna och Umeå kommun bjudit in till för att skolorna och it-företagen ska få mötas. Anna berättar livfullt om sitt liv som student på Datavetenskap vid Umeå universitet och resan hon själv gjorde från Samhällsvetenskaplig linje på gymnasiet till att plugga teknik och it.

Sammanlagt kommer över 1000 skolelever från hela landet att vara med i tävlingen och i Umeå är det elever från Carlhöjdsskolan, Tegs Centralskola, Hagaskolan och Grubbeskolan som kommer att delta med att ge lösningar på två verklighetsbaserade framtidssituationer som är framtagna av Konftel och Ericsson. 

Next Up
Tävlingen Next Up vill locka åttondeklassare att upptäcka teknik och it som en framtida utbildning och yrkesval. Atea är ett av it-företagen som kommer att medverka och under en kick off fick de träffa lärare från några av Umeås grundskolor och medlemmar i studentföreningen Datatjej vid Umeå universitet. Från vänster Linnea Boman, Atea, Claes Emteryd, Grubbeskolan, Jörgen Winqvist, Atea, Hanna Söderström, föreningen Datatjej, Ludmilla Sjöberg-Johansson och Tomas Olsson, Atea.  

I tävlingsuppgiften från Konftel ingår att ge förslag på hur konferenstelefoner kan användas i mötesrum år 2025. Ericsson bidrar med en uppgift i vilken eleverna ska visa på hur digitala lösningar kan skapa en bättre stad med ökad trivsel för ungdomar, också det för år 2025.

Åttondeklassarna kommer också att få besöka företag som Academic Work, Tieto, Konftel, Atea, Knowit och ITS vid Umeå universitet.

Föreningen Datatjej inspirerar

Som handledare och inspiratörer får åttondeklassarna fyra unga studenter från Umeå universitet, alla med i föreningen Datatjejer och studenter på Civilingenjörsutbildningen för interaktion och design. Det är Hanna Söderström, Petra Andersson, Elin Hörnfeldt och Freja Wieslander och att det är just fyra kvinnliga studenter är viktigt, understryker Marielle Arvidsson, regional projektledare för Next Up i Umeå. På så sätt kan inte minst de unga flickorna i åttondeklasserna få förebilder som kan inspirera till framtida val av utbildningar.

Finalen i Umeå äger rum 17 mars då de deltagande skolorna får komma till Umeå universitet och visa upp sina lösningar inför it-företagen.

Text och foto: Mikael Hansson