Emanuel Dohi
Emanuel Dohi tror på förutsättningarna att jobba som framgångsrik it-företagare med Umeå som bas.

Vill ta världen till Umeå

Drömmen var att arbeta i New York, London eller Silicon Valley. Men kärleken ville annat. Nu styr han ett växande företag från ett industriområde i Umeå.
– Jag vill ta världen till Umeå, säger prisbelönte entreprenören Emanuel Dohi.

PorträttetVästerslätts industriområde i Umeå. En gråmålad industribyggnad omgiven av byggföretag och vägmaskiner. Kan detta verkligen vara den lokal där ett av Umeås snabbast växande företag inom digital medieproduktion och spelutveckling huserar? En liten oansenlig skylt visar att jag är på rätt adress. IT-entreprenören Emanuel Dohi tar emot och bjuder på kaffe och wienerbröd och visar mig entusiastiskt runt i lokalen där väggarna är fyllda med skisser och koncept. Här sitter några av de 23 heltidsanställda på
Dohi Sweden djupt koncentrerade framför sina datorer.

– Mycket av det vi gör är hemligt. Därför sitter vi gärna avskilt. Men när du ser insidan så skulle lokalerna lika gärna kunnat vara i någon av världsstäderna, säger Emanuel Dohi som berättar att de snart kommer att flytta till större utrymmen. Företaget växer snabbt. Målet är att vara kring 50 anställda inom ett par år.

Målmedveten

Emanuel Dohi är en målmedveten och välformulerad 32-åring med rötterna i Transsylvanien, Rumänien. Han är utbildad datavetare vid Umeå universitet och grundare av datakonsultföretaget CodeMill som han senare avyttrade. Visionerna är större än att enbart tjäna pengar. Driften att arbeta mer nischat och med produktutvecklingsfokus samt med ett helt annat koncept vad gäller typen av medarbetare ledde till starten av Dohi Sweden. En digital kreativ agentur, ett högteknologiskt laboratorium och full service byrå som bland annat utvecklar mobila applikationer och med starka satsningar inom nästa generations tv.

– Vi har inga titlar på den här arbetsplatsen, vi har ansvarsområden. Det är inte bra om folk sätter prestigen i sin titel istället för sitt hantverk och leveransförmåga. Dem jag rekryterar måste ha ambitioner och verkligen brinna för det de gör, säger Emanuel Dohi och gestikulerar.

Hans filosofi är att försöka förutse vad som kan göras bättre och annorlunda i det vardagliga. Han tar exemplet dejà vú. Upplevelsen när man tycker sig ha upplevt någonting tidigare. Emanuels affärsidé bygger på ett tankesätt som är dess raka motsats. Att utveckla produkter som ingen anat existensen av. Detta kallar han för vujà dé.

– Det är så jag vill att alla här ska tänka. Med de visionerna kan vi verkligen förändra världen.

Umeå den bästa staden

Drömmarna om att bo i någon av världsmetropolerna förändrades när sambon ville stanna kvar i Umeå. Nu i efterhand tycker han att det är det bästa som hänt. Han har nära till familj och arbete. De produkter som tillverkas kan via de digitala distributionskanalerna lanseras utan dyra mellanled. Då spelar det ingen roll var man bor. Världskartan har förändrats. New York eller Umeå har ingen betydelse i den kreativa it-världen.

Umeå är en mycket bra stad att verka i som it-företagare. Den är tillräckligt stor för att inte alla ska behöva slåss om småsmulorna som blir över, men tillräckligt liten för att alla snabbt lär känna varandra, tycker Emanuel Dohi som imponeras över den kraft och engagemang som finns bland folk inom näringsliv och på universitetet. Ska man bli framgångsrik inom it-sektorn någonstans utanför Stockholm så är Umeå det absolut bästa alternativet, enligt honom.

Emanuel Dohi tilldelades utmärkelsen årets nyföretagare på den årliga entreprenörsgalan i Umeå (Umeågalan), med motiveringen ”Sinnebilden för en framgångsrik entreprenör”.

– När det inte blev någon av de stora världsstäderna så bestämde jag mig för att gräva där jag står och ta världen till Umeå istället. Jag vill mer än att driva mitt företag. För mig är det lika viktigt att skapa nätverk och bidra till att vi får en entreprenöriell miljö full av möjligheter här i Umeå.

Jobbar med konstnärer

Vid ett enda tillfälle blir Emanuel Dohi tillfälligt svarslös. Det är när jag ställer frågor om hans fritidsintressen.

– Intressen?…..Det här är en livsstil för mig. Jag verkar hela dagarna plus ett skift varje vardagkväll. Inte ens söndagen är fri från vad andra skulle kalla för jobb, säger han med ett leende på läpparna. Och han anar nog min följdfråga som jag inte ens hinner ställa.

– Ja, jag har en väldigt förstående sambo. Lördagar är heliga och till för familjen, resterande vaken tid tar jag mig dock tid till att läsa en hel del böcker. Men ingen skönlitteratur. Däremot slukar jag gärna allt om affärsmodeller, organisationsteorier och gärna biografier om olika entreprenörer genom tiderna.

Industrilokalen på Västerslätt är redan för trång. Ibland får köket tjänstgöra som arbetsplats. Inom kort kommer de att flytta till nya större lokaler, något att växa vidare i. Det lär behövas om företaget ska expandera enligt planerna.

Emanuel Dohi vet vilka han vill ha som medarbetare i framtiden.

– De som jobbar här jobbar inte åt mig, utan tillsammans med mig. Både de som jobbar här nu och de framtida medarbetarna ser jag som konstnärer. Konstnärer inom sina respektive kompetensområden och inte bara människor som ska optimera vinst. Det är dessa starka individer med ambition och attityd jag vill ha i min närhet.

Text och foto: Torbjörn Bergström