Yasmin Tilles och paulina Modlitba
Yasmin Tilles och Paulina Modlitba Söderlund står bakom Webbdagarnas strategi att få fler kvinnor på scen.

Webbdagarna siktar på varannan kvinna

Andelen kvinnor ökar starkt bland Webbdagarnas talare. I år är nästan varannan på scenen en kvinna. Bakom ökningen ligger en medveten strategi.

Förra året var 39 procent av talare och moderatorer på
Webbdagarna
i Stockholm en kvinna. Ökningen till i år är tydlig. 44 procent av de som står på scen är kvinnor, enligt planeringen.

Webbdagarna i Stockholm blir bara allt mer populärt. Alla 1 600 biljetter har gått åt när eventet firar 10-årsjubileum. Deltagarna kommer från hela Sverige och i år kommer de att få lyssna till en större andel kvinnor än någonsin.

– Vi jobbar stenhårt med programmet. För oss är mångfald på scen en kvalitetsfråga och vi jobbar hårt, tillsammans med många andra i branschen, för att förbättra fördelningen kvinnor och män på tech- och webbeventen i Sverige, säger Yasmin Tilles, Business Manager för Webbdagarna.

Medveten strategi

Bakom ökningen av andelen kvinnor på scen ligger en mycket medveten strategi, menar Yasmin Tilles. En policy för arrangemanget har antagits som uttryckligt slår fast målet att 50 procent av de som står på scen ska vara kvinnor. Policyn säger också att alla ska känna sig välkomna och representerade oavsett ”kön, könsidentitet, etnisk bakgrund, sexuell läggning, ålder eller fysiska eller psykiska funktionshinder”.

Alla partners som bidrar med talare uppmuntras att skicka kvinnor. En retorikkonsult har kallats in för att hjälpa de som inte känner sig bekväma att stå på scen, vilket enligt Yasmin Tilles kan öppna upp möjligheterna till att det inte bara är de "självklara" valen som skickas som talare.

Bokat fler kvinnor som talare

Men arrangörerna har också sett över sitt eget arbete.

– Vi har själva bokat in fler kvinnliga talare, och har som en stående punkt i vårt programarbete hela tiden hållit koll på fördelningen, berättar Yasmin Tilles.

– Men det handlar inte bara om antalet utan också om hur man placerar talare, så att till exempel antalet keynote-talare också är jämt fördelat, fortsätter Yasmin Tilles.

Samtidigt betonar Yasmin Tilles att de som arrangörer för Webbdagarna fortfarande har en bit kvar innan de känner sig nöjda.

– Dit når vi inte över en natt men vi tycker att vi har tagit ett stort kliv i rätt riktning och kommer fortsätta denna utveckling tillsammans med flera andra event i branschen, menar Yasmin Tilles.