Tobias Gruffman, vd Zlingit, vill att publiken på idrottsarrangemang ska få ut mer av upplevelsen. Här på bild från match med Umeå Basket.
Tobias Gruffman, vd Zlingit, vill att publiken på idrottsarrangemang ska få ut mer av upplevelsen. Här på bild från match med Umeå Basket.

Zlingit ger idrottspublik roligare upplevelser

Att engagera publiken är mycket viktigt för en sportklubb. Startup-bolaget Zlingit erbjuder en väg in till publikens engagemang via mobilen.

Det är inte helt lätt att få Tobias Gruffman från startup-bolaget Zlingit att sitta ner för en intervju när Umeå Basket spelar hemmamatch. Med sin bärbara dator är han på ständigt språng för att ha koll på biljettförsäljningen och bolagets egenutvecklade app som ska bidra till matchunderhållningen och publikens engagemang i spelpauser.

Tobias Gruffman är grundare av Zlingit, ett ungt bolag som vill ge sportklubbar bättre resurser och verktyg för att sälja biljetter, interagera med publiken och skapa ett större intresse för sport.

– Vi såg att publiken sitter mycket på sina mobiltelefoner och spelar spel, läser nyheter och andra saker under matcherna. Så varför inte göra användandet av mobilen som en del av matchupplevelsen, säger Tobias Gruffman.

Satsar på sportupplevelser för publiken

– Vi jobbar med sportupplevelser. Ingen annan jobbar riktigt på det sätt vi gör med en central plats i mobilen hos publiken, säger Tobias Gruffman.

– Våra mål är ökad lönsamhet för sportklubbar, ökad effektivisering för sponsorer och, viktigast av allt, en roligare och bättre upplevelse för publiken, fortsätter Tobias Gruffman.

Efter en lyckad insats i somras då delar av företagets system för upplevelser och engagemang prövats under Umeå Fotbollsfestival är det i höst fullt fokus på Umeå Baskets hemmamatcher. Tillsammans med basketklubben kan Zlingit erbjuda mer underhållning till publiken, bättre uppdateringar, match- och spelarstatistik samt erbjudanden från sponsorer.

Mobilen är ingången till att nå publiken. Zlingit har tagit fram ”UMEÅ BSKT Gameday” som gratis kan nås via Facebook Messenger. Via Umeå BSKT Gameday går det sedan att köpa biljetter, samla lojalitetspoäng och vinna priser i en quiz-tävling som arrangeras under matchen. Publiken kan även rösta fram matchens lirare, läsa nyheter, statistik och matchprogram samt vara med i utlottningen av en tävling i att kasta basketbollar som arrangeras av Umeå BSKT.

Fått hjälp på vägen

– Vi var med i Startupprogrammet i våras hos Uminova Innovation. Det var mycket lärorikt att bli ifrågasatt och få feedback av andra, säger Tobias Gruffman.

Lärorikt är det också att i samband med matcherna få möta användarna i publiken och arrangörerna hos Umeå Basket för att få höra deras synpunkter på appen.

– Vi har ändrat och tweekat allt eftersom vi möter våra kunder, konstaterar Tobias Gruffman, som betonar att han verkligen vill lyfta fram alla de som hjälpt bolaget att komma igång.

– Det är klubbarna så klart men också alla inom innovationssystemet som Uminova Innovation, Uminova Holding, Företagarna, Venture Cup och Sportup North.

Vill växa mer

Tanken på att växa och skala upp bolaget är stark.

– Vi börjar nu med Umeå Basket, men innan året är slut hoppas vi kunna signa upp med tio andra klubbar, säger Tobias Gruffman som ansvarar för Zlingits ekonomi och sälj hos bolaget. Dessutom finns två programmerare med i verksamheten för att utveckla tekniken i appen, såväl i det bakomliggande systemet som i skärmens gränssnitt där publiken kan svajpa och klicka sig fram.

– Vi känner att vi är disruptiva (läs: står för förändring). Det är ett nytt sätt att interagera för att skapa en upplevelse av stormatch också i en mindre arena.