Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies
Fotograf Henke Olsson

Coeos teknik bakom digital Littfest-succé

Publicerad 2021-03-26

Inkubatorbolaget Coeo låg bakom tekniken när litteraturfestivalen Littfest, Sveriges största, arrangerades digitalt. Den innovativa eventplattformen, som gjort succé senaste året, användes för att nå en nationell och internationell publik, sprida litteratursamtal och ta betalt för biljetter. Hittills har 2 500 personer tittat på sändningen och flera hundra personer tittar varje dag i efterhand.

Festivalens koordinator Elenor Nordström är väldigt nöjd.

– Coeo bidrog verkligen med att göra satsningen Littfest-TV till något mer än en ”vanlig” livesändning i sociala medier. Festivalen innehåller många programpunkter under flera dagar, och systemet gjorde det möjligt att enkelt och tydligt presentera innehållet, både live och i efterhand. Coeo möjliggjorde också ett digitalt festivalvimmel som många använde för att skicka chattmeddelanden och starta egna videorum för att titta tillsammans med andra. Mötet, att vara en samlingsplats för litteraturen är viktigt för Littfest, och när vi inte kunde samlas i salongerna på grund av pandemin så var detta ett väldigt fint och uppskattat alternativ, säger Nordström.

Grundaren Anders Gunnarsson säger så här om produktionen.

– Den är ett fint bevis på att vi kan samla tusentals personer i vår plattform och att den går att integrera med vanliga biljettplattformar. Vi är väldigt nöjda och njöt själva av innehållet. Vårt fulla fokus är nu på lösningar för tiden efter Covid-19, där man kommer blanda digitalt och fysiskt. Vi har ett gäng superspännande kunder som siktar på lösningar tillsammans med oss till hösten, säger Gunnarsson.

Vill du titta på Littfest-TV i Coeos plattform, klicka här.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.