Hjälpmedel för studenter och nyanlända prisades under idéutmaning på Umeå universitet

Den 4–5 oktober samlades modiga och kreativa problemlösare från Umeå universitet i årets upplaga av Innovation Boot Camp – en tvådagars intensiv idéutmaning med syftet att väcka nya smarta affärsidéer till liv.
Sju nya affärsidéer växte fram under helgen
Helgen bjöd på en intensiv crash course i affärsutveckling och pitchteknik. Med stöd från erfarna affärsutvecklare fick deltagarna vässa sina idéer och tänka nytt. Avslutningsvis pitchade sju team sina nya affärsidéer inför en jury – ett första steg mot verkligheten.
Årets Boot camp har varit helt fantastiskt. Särskilt imponerad är vi av dem som signat upp ensamma, blivit tilldelade ett team och genast enats om ett ofta gemensamt problem man vill lösa. Men det är nu det riktiga arbetet börjar. Därför har vi särskilt instiftat ett nytt pris som delas ut nästa år, till de team som fortsätter arbetet säger Christopher Frisk, affärsutvecklare på Innovationsstödet vid Umeå universitet.
Två priser delades ut till bästa affärsmodell och bästa pitch. Vinnarna tilldelas ett presentkort ett medlemskap på A Working Lab under ett år, samt ett presentkort på 5000 kr.
Från vänster: Christian Jaimes Osorio, Jazmin Soto och Carlos Felipe Buitrago Panader
Vinnarna Jobbjägarna knep priset som bästa affärsmodell med sitt nytänk med att få immigranter att lättare hitta sitt första arbete.
Jag gillade att vi blev utmanade av affärcoacherna. Det fick oss att tänka på saker som vi innan inte gjort, exempelvis på hur vi ska tjäna pengar på vår idé. Detta projekt inspirerades av vår personliga resa och är en nödvändighet som utländska yrkesverksamma i Sverige, vilket driver oss att fortsätta framåt med detta initiativ för oss och alla invandrare i samma situation, säger Jazmin Soto.
Nästa steg för oss är att gå ut och börja intervjua folk, för att förstå mer kring målgruppen och vad de behöver säger Carlos Felipe Buitrago Panader.
Från vänster: Wout Coelen och Ramin Alizad. Teammedlemmen Laura Pohl saknas på bild.
Grattis team Pathly för bästa pitch. Hur kändes det att arbeta med en ny affärsidé 9-22?
Ärligt, en hel del up and downs. Ibland går man framåt, ibland bakåt. Men det höga tempot var bra. Då vingades vi gå vidare i nästa steg istället för att fastna på detaljerna, säger Wout Coelen.
Nu känns det jättekul att fortsätta, och med detta bli en del av ett community med andra kreatörer, fortsätter teammedlemmen Ramin Alizad.
🏆 Vinnare Best pitch: Pathly
Pathly vill genom ett smart AI-verktyg, på ett enkelt och översiktigt sätt guida studenter från high school till deras drömjobb.
Team: Wout Coelen, Ramin Alizad and Laura Pohl
Jurys motivativering: The winning pitch stood out for its compelling vision and confident delivery. The team presented a well-defined problem, guiding students from high school to their future dream careers and offered a clear, actionable solution. Their ability to engage the audience, combined with a strong sense of purpose and a self-evident societal benefit, made their proposal both inspiring and impactful.
🏆 Vinnare Best Business Plan: Jobbjägare
Jobbjägare vill skapa en hybridtjänst som på ett effektivt sätt hjälper imigranter att hitta ett första arbete i Sverige.
Team: Jazmin Soto, Carlos Felipe Buitrago Panader, Christian Jaimes Osorio
Jurys motivativering: The winning business plan impressed the jury with a clear and well-structured NABC framework. Their business plan addressed a highly relevant and impactful challenge, supporting immigrants in finding their first job in Sweden. The proposal stood out for its coherence, feasibility, and strong alignment between problem, solution, and value creation.
Innovation Boot Camp är ett samarbete mellan flera aktörer i Västerbotten som stöttar nya idéer och företag: Innovationstödet vid Umeå universitet, Uminova Innovation, eXpression Umeå, SLU Holding, A Working Lab, Region Västerbotten, NyföretagarCentrum Umeå och Coompanion Västerbotten.