Aktuellt
Att hjälpa våra startups sprida ordet om framsteg och erbjudanden är viktigt för oss. Främst för att det hjälper dem att hitta kunder, investerare, talanger och partners, men också för att vi är så sabla stolt över dem. Här samlar vi senaste nytt.
Teknik från Umeå tar bort prasslet från godispåsen
Google kan numera filtrera bort prasslet från påsar och andra störande ljudkällor med hjälp av teknik från vår alumn Limes Audio, som Google köpte i januari 2017.
Läs merUmeå Tech Arena: Så kan drönare bidra till en bättre framtid
Drönare och deras användningsområden stod på programmet när Umeå Tech Arena arrangerades, denna gång i digitalt format med anledning av coronakrisen.
Läs merZordix siktar internationellt
Långsiktiga investeringar, förvärv av andra gamingbolag och satsning på ett eget förlag är delar i den framgångssaga som vår alumn Zordix i Umeå vill bygga upp.
Läs merStartups viktiga för klimatneutralt Umeå 2030
Umeå ska bli klimatneutralt till 2030. Vår affärsutvecklare Johan Hedengran ser tillvaratagandet av startups som en viktig pusselbit för att lyckas.
Läs merNya kunder väntar över hela världen för Algoryx
AI-styrda simuleringar för robotar, fartyg och tunga fordon har gjort att vår alumn Algoryx når ut i världen. När företagets populära produkt AGX Dynamics nu kopplas till spelutvecklingsplattformen Unity3D kan ännu fler kundgrupper nås.
Läs merDigitalt läromedel lär barn svensk folkkultur
Ett interaktivt läromedel ska lära små barn mer om svensk folkkultur och folkmusik. Vårt inkubatorbolag Musikmedel lanserar Poco och småfolket.
Läs merEn av världens mäktigaste techkvinnor till Umeå Tech Arena
Helena Samsioe utsågs 2018 till en av techvärldens mäktigaste kvinnor av Forbes och har även kallats drottningen av drönare av BBC. Den 2 juni talar hon på Umeå Tech Arena.
Läs merEtt högtflygande Umeå Tech Arena
När Umeå Tech Arena den 2 juni blir en helt digital upplevelse så siktar man högt. Drönarteknologin och dess fantastiska möjligheter står i fokus.
Läs mer100% desperat — Artby lanserar ny och naken kampanj för startups
Inkubatorbolaget Artby initierar en kampanj som omvandlar LinkedIn till ett ärligt Tinder, en datingplats för startups i desperat behov av kapital och investerare.
Läs merSportswiks app Sveriges mest nedladdade
Min Fotboll som är utvecklad av vår alumn Sportswik är just nu Sveriges populäraste app med över 200 000 användare.
Läs mer