Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies
Meysam Saidzadeh, branschexpert inom bygg- och infrastruktur, har själv lagt mängder av tid på referenshantering kopplat till anbud. Att marknaden behöver en smart digital lösning är tydligt menar han.

Referensportalen ska spara tid i byggbranschen 

Publicerad 2023-02-01

Alla entreprenörer, konsulter och leverantörer i bygg- och infrastrukturbranschen som lägger anbud i offentliga upphandlingar behöver ange referenser kopplade till tidigare utförda uppdrag. Det är viktigt ur ett kvalitets- och kostnadsperspektiv förstås, men också enormt resurskrävande för företagen.  

Att hantera och söka bland företagets alla referenser för att hitta precis den information som beställaren efterfrågar tar enorm tid. Dessutom ska alla referenser intygas av upptagna beställare, oftast via mejl eller telefon. Det blir inte lättare av att det saknas en standard. Kommuner, regioner och andra offentliga aktörer väljer själva hur just deras referenskrav ser ut och vilka betygsskalor man använder. 

Meysam Saidzadeh, branschexpert inom bygg- och infrastruktur, såg ett stort behov av en enklare och mer effektiv lösning. Tillsammans med utvecklarna Nils Lundberg och Magnus Bostedt har han utvecklat en digital och lättanvänd plattform, Referensportalen, där byggföretag kan samla och hantera alla sina referenser på ett och samma ställe. 

– Alla referenser blir sökbara och filtrerbara. Intygsbegäran skickas ut med ett knapptryck till den person som ska intyga referensen, och personen intygar referensen med BankId. Varje intygad referens blir låst för manipulation i efterhand och behöver därför inte intygas igen vid ett annat tillfälle, säger Meysam. 

Det långsiktiga målet är att så många företag ska använda Referensportalen att den blir standard i offentliga upphandlingar, men i ett första steg vänder sig teamet till privata aktörer. Nu söker Meysam testanvändare. 

– Det är en möjlighet att vara med och utveckla verktyget utifrån det egna företagets behov, och samtidigt komma i gång med ett mycket enklare arbetssätt som sparar tid i ditt företag, säger Meysam. 

Är du intresserad av att veta mer? På Referensportalens webb kan du se en demo, anmäla dig till kommande webinarier eller redan idag börja testa verktyget. 

Exempel på Referensportalens smarta funktioner

Hitta enkelt rätt kompetens 

Med en smart sökfunktion hittar du snabbt och enkelt de företag och kompetenser du behöver i ditt projekt. Lika lätt kan du se referenser och betyg från tidigare projekt.  

Hantera dina egna referenser 

Med några få knapptryckningar kan du enkelt sammanställa relevanta referenser och antingen ladda ned dem som PDF eller skicka direkt till upphandlaren.  

Spara signerade intyg 

Signerade intyg kopplas direkt till referenser efter varje projekt och förblir verifierade i systemet. Du delar referenser, snabbt och enkelt.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.