Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies
Aron Kristoffersson, Frida Nilsson och Fredrik Åberg är järngänget bakom Stunder, före detta Samarit. När teamet upptäckte att namnet Samarit var upptaget fick de tänka om. Vad som efter sommaren kändes som ett frustrerande omtag har resulterat i vassare kommunikation med fokus på hjärtat i tjänsten.

Samarit blir Stunder efter lyckat omtag

Publicerad 2021-12-17

Efter sommaren var inkubatorbolaget Samarit startklara att lansera sin sällskapstjänst för ofrivilligt ensamma äldre i hela landet, men när teamet stötte på patrull i varumärkesskyddet blev det tvärnit. Det visade sig att det finns en annan aktör som äger rätten till bolagsnamnet.

– Det kändes som ett ordentligt steg tillbaka. När man är redo att lansera så är man ju så ivrig att det kryper i kroppen. Vi insåg naturligtvis att det är bättre att göra det här ordentligt än något halvdant, så hösten har varit en period av förändring och utveckling. Verkligen, säger Fredrik Åberg, operativ chef och partner.

Sara Olofsdotter, Uminova Innovations specialist på varumärkesstrategiska frågor, kopplade ihop Samarit med kreatören David Franzén som genom målgruppsintervjuer och kreativt arbete tagit fram nytt namn och koncept. Också byrån Anyday har gjort en insats i form av ny visuell profil och webb.

Samarit heter numera Stunder.

– Det är kärnan i det vi gör. Vi erbjuder fina stunder som gör skillnad för dem som behöver dem. Vi tyckte direkt att namnet kändes klockrent. Omtaget som efter sommaren kändes så frustrerande har resulterat i något mycket bättre och starkare inser vi nu, säger Fredrik.

Teamet har en ny webb, nyplåtade bilder, en snart fär:dig digital plattform och en nyanställd Social Media Manager. Teamet lanserar nu sin tjänst lagom till jul.

– Fokus framåt är att bygga kännedom nationellt och nå ut till äldre och anhöriga runt om i Sverige som kan vara intresserade av vår tjänst. Det känns fantastiskt att snart vara i gång på riktigt, säger Fredrik.

Det här är Stunder:

Stunder matchar äldre med eldsjälar som kan ta dem med på exempelvis teaterbesök, promenader eller en kaffe i solen. Det är den äldre själv som bestämmer vad man tillsammans ska hitta på. Guldkant i vardagen är i fokus. Erbjudandet är ett komplement till traditionell äldreomsorg och ska erbjudas i hela Sverige. En viktig del i konceptet och den digitala plattformen är återkoppling efter varje besök som den äldre men också anhöriga kan ta del av.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.